Framtidens Järnväg 1
Byggandet av denna bro är inte bara en fysisk för
bindelse mellan Litauen och Lettland utan symboliserar även en ny era av förbättrade och snabba transportlänkar inom hela Baltikum och vidare ut i Europa. Rail Baltica-projektet, som strävar efter att stärka regionens anslutning till det europeiska transportnätverket, förutspår en omvandling av både ekonomiska och sociala landskap i de berörda länderna. ILLUSTRATION; RAIL BALTICA Betydande framsteg i bygget av Baltikums längsta järnvägsbro Rail Baltica fortsätter att forma framtiden för transport i Baltikum med konstruktionen av regionens längsta järnvägsbro över floden Neris. Brobygget, som påbörjades den 21 juli 2022 nära staden Jonava i centrala Litauen, förväntas bli en central del i det transnationella järnvägsprojektet som sträcker sig från Litauen till Lettland. AV MARKKU BJÖRKMAN – Vårt främsta mål är att färdigställa huvudlinjen från Kaunas till Panevėžys vid slutet av 2024 och till den lettiska gränsen senast 2026. I dagens geopolitiska kontext är integrationen av Litauens och hela Baltikums järnvägsnät med det västerländska transportnätverket en strategisk prioritet av högsta vikt, som måste genomföras så snart som möjligt, säger Marius Skuodis, transport- och kommunikationsminister, vid den officiella öppningsceremonin för brobygget. á FRAMTIDENS JÄRNVÄG nr 2 2024 11