Framtidens Järnväg 1
INNEHÅLL 22 # 2/2024 Conventus Communication AB B
ox 6219 102 34 Stockholm Telefon 08-506 244 00 Webbplatser: www.infrastrukturnyheter.se www.järnvägsnyheter.se Chefredaktör John Hardwick Skribenter Markku Björkman, Anders Carlsson, Peter Höök, Stina Wickenberg, Ansvarig utgivare Daniel Hardwick, daniel@conventus.se Annonser annonsera@conventusmedia.se Annonsmaterial: traffic.nis@conventusmedia.se Prenumeration: Per Lindroth Telefon 076-311 96 02 per.lindroth@conventusmedia.se Prenumerationspris 1 år/6 nr 1 295 kr Bankgiro: 5435-5004 För icke beställt material ansvaras ej. För innehållet i signerade artiklar ansvarar författarna. Copyright: Conventus Communication ISSN 14018772. Allt eftertryck förbjudes. Den som skickar material till Nordisk Infrastruktur anses medge elektonisk lagring och publicering. Stockholm juni 2024. 5 9 10 11 13 14 15 21 22 26 30 32 36 44 46 50 Så kan ny teknik lösa järnvägens kapacitetsknutar EU ger Oslo-Stockholm högsta prioritet i nya TEN-Tförordningen Borås ska växa med järnvägen — två målbilder beslutade Betydande framsteg i bygget av Baltikums längsta järnvägsbro Grönt ljus för Ostlänkens sträcka Gerstaberg – Långsjön Italien investerar 700 miljoner euro i nya elektriska och vätgasdrivna tåg för regional trafik Finland tar stora kliv i riktning mot ERTMS och FRMCS I september är det dags för den världsledande spårtrafikmässan - InnoTrans! Urbanisering och klimatpolitik driver den globala marknaden för metrotåg Kameror på lok kan reducera stopptiden efter påkörningsolyckor Framtidens transportmedel i fokus på InnoTrans Sweco och WSP förbereder för Roslagsbanans förlängning till T-centralen Digitalisering kan öka järnvägens kapacitet med motsvarande 300 mil nya spår Norge satsar på digitalisering av järnvägsnätet Järnvägsinvesteringar är nödvändiga för Sveriges tillväxt Rail Balticas franska partnerskap lyfter stort infrastrukturprojekt 11 30 26 50 FRAMTIDENS JÄRNVÄG nr 2 2024 3