Framtidens Järnväg 1
Tillverkning av metrotåg. FOTO: SWECO Urbaniserin
g och klimatpolitik driver den globala marknaden för metrotåg Den globala marknaden för metrotåg växer stadigt, med en förväntad årlig tillväxt på 3,1 procent fram till år 2035. Detta framgår av en marknadsstudie utförd av SCI Verkehr, en ledande konsultbyrå inom järnvägs- och logistiksektorn. AV MARKKU BJÖRKMAN T 22 illväxten drivs både av eftermarknaden och av nyförsäljning av fordon, där den senare bidrar med en årlig tillväxt på 1,1 procent. Asien, och i synnerhet Indien, är den region där expansionen är som mest påtaglig. Mer än 15 procent av alla nya metrosystem byggs just i Indien. Kombinationen av urbaniseringstakt och finansiella resurser i storstäderna är avgörande för hur stor utbyggnaden av nya fordon blir. Klimatkänslighet Kina dominerar fortfarande den globala metrofordonsmarknaden, där många städer med över en miljon invånare redan har minst en eller två tunnelbanelinjer. Dessutom planeras det för olika infrastrukturutbyggnader. I Kina och Indien, som starkt gynnas av urbanisering och ökad klimatkänslighet, finns de ekonomiska resurser som krävs för att genomföra dessa system eller deras expansion. I Europa och Nordamerika drivs marknaden främst av behovet att ersätta äldre fordon. Europa är en stabil marknad med regelbundna investeringar i förnyelse och selektiva expansionsprojekt. I Östeuropa bygger länder som Turkiet, Polen och Rumänien nya metrosystem, medan stora etablerade system som FRAMTIDENS JÄRNVÄG nr 2 2024