Framtidens Järnväg 1
Norska räls digitaliseras. FOTO: SIEMENS MOBILITY
Norge satsar på digitalisering av järnvägsnätet Norge står inför en unik utveckling när hela landets järnvägsnät ska digitaliseras och styras centralt. Med denna satsning förväntas säkerhet, effektivitet, komfort och punktlighet öka betydligt. Järnvägsoperatören Bane NOR, i samarbete med Siemens Mobility AS Norway, leder projektet som kommer att göra Norge till Europas mest moderna järnvägssystem inom 17 år. AV MARKKU BJÖRKMAN P 44 rojektet, med en investering på över 2,5 miljarder euro, har redan belönats med Europeiska Järnvägspriset 2022. Norges befolkning förväntas växa från 5,1 miljoner (2015) till 6,3 miljoner år 2040, främst i urbana områden. Detta gör järnvägstransporter ännu viktigare. Istället för att bygga ut rutterna massivt ska det befintliga järnvägsnätet på 4200 kilometer och 350 stationer bli betydligt mer effektivt och punktligt genom digitala uppgraderingar. En central styrning Den grundläggande idén är att kontrollera all tågtrafik i Norge via ett enda datacenter. Idag finns det många olika signalsystem och ställverk, men framtidens Europeiska järnvägstrafikstyrningssystem (ERTMS) innebär en omfattande standardisering med helt ny teknik. All datakommunikation sker via digital GSM-radio och fiberoptiska nätverk, vilket minskar antalet ställverk från 350 till två redundanta datacenter. Projektet inkluderar bland annat installation av cirka 6000 växeloperativsystem, över 8000 axelräknare och cirka 15000 baliser – informationspunkter som lagrar och överför operativ information till tåg. Moderniseringen av alla linjer förväntas vara klar år 2034. Den första delen skulle ursprungligen tas i bruk i oktober 2022, men globala leveransproblem har försenat processen till 2023. Siemens Mobility kommer att stödja programmet med underhåll och service fram till minst 2059. Fördelar för kunder och operatörer Den största fördelen för kunderna är att alla signaler på huvudspåren tas bort, vilket eliminerar en vanlig källa till förseningar och tågstopp. Med ökad punktlighet ökar även kapaciteten på de befintliga rutterna, vilket gör järnvägstransporter mer attraktiva. Automatisering av stationer och övergångar samt standardisering av utbildningsinnehåll och processer ökar också säkerheten. Norge är redan en förebild i Europa när det FRAMTIDENS JÄRNVÄG nr 2 2024