Framtidens Järnväg 1
S tora förändringar väntar inom järnvägstrafiken
när säkerhetssystemet ERTMS införts fullt ut. Förseningarna är dock många, och det kommer att dröja innan alla signaler som nu ses längs banvallen finns i förarens hytt. Men när alla system är på plats öppnas en ny värld av möjligheter. – Man kan få självkörande tåg som kör så tätt som några meter ifrån varandra. De saknar då fysiskt koppel och har i stället virtuell koppling som styr båda tågen samtiFRAMTIDENS JÄRNVÄG nr 2 2024 digt, säger Sverker Hoflin. Men vägen dit är fortfarande lång. Särskilt inom godstrafiken som fortfarande körs med en liknande modell av skruvkoppel som konstruerades för snart 200 år sedan. Dessutom är många rutiner inom godstrafiken långsamma och omständiga. – Effektivitetsgraden är låg med förare som sitter långa tider i hytten och väntar på att få köra ut på huvudspåret. Mycket tid går också åt till att göra manuella bromstester och kontroller. á 37