Framtidens Järnväg 1
NYHETER "Att bygga en helt ny sträcka för Rail Ba
ltica mellan Kaunas och den litauisk-lettiska gränsen är verkligen en utmaning" á Tekniska utmaningar och miljöhänsyn Projektet, som förväntas kosta runt 64 miljoner euro, omfattar byggandet av ett dubbelspår enligt europeisk standard. Bron, som kommer att sträcka sig över 1,51 kilometer med en höjd av cirka 40 meter över Nerisfloden och dess dal, representerar en av de största tekniska och ingenjörsmässiga utmaningarna inom Rail Baltica-projektet. En ny bro för Rail Baltica formar Baltikums framtid – Att bygga en helt ny sträcka för Rail Baltica mellan Kaunas och den litauisk-lettiska gränsen är verkligen en utmaning. Detta är också den första helt nya järnvägssträckan som byggs i ett självständigt Litauen. Järnvägsbron över Neris är en komplex och strategiskt viktig infrastruktur för byggandet av järnvägen mellan Kaunas och Riga, kommenterar Karolis Sankovski, VD för LTG Infra, det företag som ansvarar för genomförandet av Rail Baltica-projektet i Litauen. Italienska företaget Rizzani de Eccher har vunnit upphandlingen för brobygget och kommer även att övervaka infrastrukturprojekten i närheten, samt återuppbygga dräneringssystem, elektricitet, telekommunikation och vattenförsörjningsnät. Nära stadens hjärta kommer bullerskydd och andra ljudskyddslösningar att installeras. – Särskild uppmärksamhet ägnas åt miljön. För att minimera påverkan på Neris biodiversitet kommer inget arbete att utföras i flodens skyddszon under fiskarnas vandring och lektid. Brostöden byggs inte i vattnet, och ett avstånd på upp till 150 meter kommer att hållas mellan stöden över floden, vilket gör att fiskar kan vandra fritt, tillägger Sankovski. n Källa: Rail Baltica Rälsjustering i höjd och sidled Rälsbefästning Isolering av avvattningslådor och spårhållare VITREA AB – ALLT INOM SPÅRBYGGNATION RCS-Rail Comfort System med räls och befästningsmaterial – en komplett och garanterat isolerad spåranläggning. www.vitrea.se 12