Framtidens Järnväg 1
En balisöverföringsmodul för ETCS monterad på und
ersidan av ett järnvägsfordon. . FOTO: WIKIPEDIA COMMON, KREDIT: PETR SPORER Finland tar stora kliv i riktning mot ERTMS och FRMCS Finland tar stora steg mot att införa European Rail Traffic Management Systems (ERTMS) och Future Rail Mobile Connection Systems (FRMCS) i och med det pågående Digirail-projektet. Detta projekt involverar ett tvärvetenskapligt team med uppdrag att modernisera de tekniska systemen för tågkontroll på finska järnvägar. AV MARKKU BJÖRKMAN Målet är att smidigt övergå till ERTMS och ett modernt radiobaserat European Train Control System (ETCS). Enligt nuvarande regelverk är det obligatoriskt för Finland, som EU-medlemsland, att uppdatera sina system för att uppnå interoperabilitet med andra europeiska system av nästa generation. Radiosystemet kommer att bygga på det gemensamma europeiska FRMCS. Modernisering av Finlands tågkontrollsystem Under 2023 påbörjades ett testtågsprojekt som en del av Finlands arbete med á FRAMTIDENS JÄRNVÄG nr 2 2024 15