Framtidens Järnväg 1
Så här kommer Rail Balticas passagerartågterminal
i Tallinn att se ut när den är färdigställd. En internationell arkitekttävling hölls 2019 för designen av Tallinns passagerarterminal för Rail Baltic, som vanns av ett gemensamt bidrag från Zaha Hadid Architects och den estniska motsvarigheten ESPLAN OU. ILLUSTRATION: RAIL BALTICA. Strupkaja, tillförordnad chef för LIAA. Två panelsamtal belyser projektets mångfasetter Forumet kommer att inkludera två paneler som fokuserar på olika aspekter av Rail Baltica-projektet. Den första panelen behandlar projektets övergripande plan och tidslinje, inklusive huvudlinjens konstruktion och kommande upphandlingar. Den andra panelen diskuterar de största utmaningarna för 2024 och framåt, såsom station- och infrastrukturhantering samt finansierings- och upphandlingsutsikter. F orumet, arrangerat av Lettlands investerings- och utvecklingsbyrå (LIAA) tillsammans med den franska ambassaden i Lettland och de franska utrikeshandelsrådgivarna i Baltikum (CCEF), ämnar främja samarbete och investeringar i regionen. Diskussioner kommer att beröra Rail Balticas framsteg och framtidsutsikter, Lettlands försvarsindustriella initiativ samt strategier för implementering av förnybar energi. Viktiga ekonomiska band Frankrike är en betydande ekonomisk partner för Lettland, och hanFRAMTIDENS JÄRNVÄG nr 2 2024 deln har ökat inom områden som maskinteknik, elektrisk utrustning och träbearbetning. Under 2023 nådde exporten av varor och tjänster till Frankrike 674,8 miljoner euro, en ökning med nio procent från föregående år. Franska företag spelar central roll i Rail Baltica Franska företag är djupt involverade i Rail Baltica-projektet, som syftar till att integrera Baltikum i det europeiska järnvägsnätverket. Denna utveckling av förnybar energi i Lettland erbjuder ytterligare möjligheter till långsiktigt samarbete mellan länderna, enligt Iveta Betydande närvaro och nya affärsmöjligheter Rail Baltica-projektet representerar betydande affärsmöjligheter i regionen, och redan nu samarbetar flera franska företag med projektet. Dessa inkluderar bland annat detaljerad teknisk design för järnvägen i den centrala sektionen (LV) av EGIS Rail SA, DB Engineering och Olimps, samt ingenjörskonsultation och byggnadstillsyn för Riga järnvägsbro, upphöjning och centrala passagerarstationskomplex av Egis Rail SA, DB Engineering & Consulting och Egis Batiments International. Nätverkande och affärsmöjligheter Deltagarna kommer att ha möjlighet till B2B-matchning, vilket erbjuder ett värdefullt tillfälle att knyta kontakter med potentiella affärspartners, leverantörer och investerare. n Källa: Rail Baltica 51