Framtidens Järnväg 1
Med ERTMS nivå 5 kan föraren trycka på en knapp i
hytten och välja vilka vagnar denne vill koppla från. FOTO: ALSTOM "Digitaliseringen av järnvägen sker inte bara i fordonen utan även längs järnvägen" á Ett första steg att nå digitalisering av godstrafiken är att byta ut de gamla kopplen mot digitala automatkoppel (DAC). Tekniken kombinerar automatisk mekanisk koppling och frånkoppling med automatisk koppling av tryckluft, el och data. Det möjliggör också automatiserad datainsamling om exempelvis vagnarnas tillstånd. Belastningsgrad och bromsstatus kan mätas och förenklar övervakning av gods och underhåll. DAC ger också stora tidsvinster genom automatisk tilloch frånkoppling, inte minst på bangårdarna. DAC delas upp i fem nivåer, där nivå fem har högst grad av automatisering (Se illustration). – På nivå 5 kan man trycka på en knapp i hytten och välja vilka vagnar 38 man vill koppla från, säger Sverker Hoflin. Tätare trafik med ERTMS och DAC Inom järnvägstrafiken delas en sträcka mellan två stationer upp i fasta sektioner, eller block, där endast ett tåg åt gången får befinna sig. När ERTMS införts fullt ut finns möjlighet att låta sektionerna vara rörliga, så kallade moving blocks, vilket innebär att avstånden mellan tågen minskar. DAC är en viktig komponent för att godstågen ska kunna utnyttja alla funktioner inom ERTMS, eftersom det skapar förutsättningar för att tåget på ett säkert sätt vet att det inte tappar någon vagn (tågintegritetskontroll), vilket krävs för moving blocks. Med DAC finns också möjlighet att förse ett helt tågset med 400 volt ström. – Då kan du börja köra med elbromsar vilket gör att bromskurvorna kan ändras, och det skulle öka kapaciteten i hela järnvägssystemet. Ett sådant här tåg kan också köra automatiska bromstest. Då sparar man en halvtimme varje gång ett godståg ska skickas iväg. För det är ungefär vad det tar att göra ett bromstest, säger Sverker Hoflin. Transporter av kyld eller fryst mat via svensk järnväg är ett annat exempel där DAC kan bidra till nya tekniska lösningar. – I dag kyls matvarorna med dieselaggregat som håller en statisk temperatur. Det här vill man bort från. En lösning är att driva aggregaten med batterier som laddas med FRAMTIDENS JÄRNVÄG nr 2 2024