Framtidens Järnväg 1
Genom att införa moving blocks går det att minska
avstånden mellan tågen vilket i sin tur ökar kapaciteten på järnvägen. FOTO: HECTOR RAIL De koppel som används i godstrafiken bygger på en modell som skapades på 1830-talet. FOTO: PRESSBILD generatorer. Men med DAC installerat kan man mata ström direkt från kontaktledningen som kan användas för kylaggregaten. Med sensorer på vagnarna, sammankopplade med digitala linjer via DAC, öppnar sig också många nya möjligheter. – Här är det egentligen bara fantaFRAMTIDENS JÄRNVÄG nr 2 2024 Ett digitalt automatkoppel tillhörande Deutsche Bahn. FOTO: OLIVER LANG sin som sätter stopp, säger Sverker Hoflin. Sensorer kan exempelvis användas för att mäta lastens temperatur eller för att hålla koll på känslig last. All information visas på en display i förarens hytt. – Ta exempelvis frakt av känsligt gods som tv-apparater eller tvättmaskiner. Då kan du sätta in en stötsensor som varnar om lasten varit utsatt för otillåtna rörelser. Järnvägen kan dela data som flyget gör Digitaliseringen av järnvägen sker inte bara i fordonen utan även längs järnvägen. I dag finns sensorer á 39