Framtidens Järnväg 1
Digitala automatkoppel DAC kan delas upp i fem ni
våer, där nivå fem har högst grad av automatisering. "Digitaliseringen innebär att information kan delas snabbt" á längs rälsen som till exempel ska upptäcka hjulplattor, det vill säga om något hjul har låst sig och slipas mot rälsen. Hjulplattor ökar slitaget på spåren och kan leda till rälsbrott. Mätning av hjulplattor minskar antalet stillestånd på linjerna genom att man får bort de defekta vagnarna i tid. – Det är jättebra. Men när exempelvis ett lager håller på att ge sig hinner man inte fånga det med sensorer som sitter på sidan, säger Sverker Hoflin. Men digitaliseringen innebär att information kan delas snabbt. Om en sensor på tåget fångar upp att lagret är slut kan även operatören få veta det och kanske även Trafikverket. – Om exempelvis en persontågsoperatör får veta FRAMTIDENS JÄRNVÄG nr 2 2024 Sverker Hoflin, styrelseledamot i Swedtrain, uppmanar järnvägsbranschen att bli bättre på att dela data. FOTO: PRESSBILD att ett godstågs lager håller på att ge sig, vilket i sin tur kommer att orsaka ett stopp på linjen, kan operatören direkt beställa ersättningsbussar för passagerare på tåg som blir lidande av ett stopp, säger Sverker Hoflin. Samma princip kan tillämpas om det skett ett slag på strömavtagaren. – Det finns teknik som kan ange på metern var ett slag har skett, men i dag får Trafikverket gå ut och felsöka längs linjen om de fått rapporter att det skett. Digitaliseringen gör att informationen kan skickas direkt från tåget till Trafikverket och andra operatörer. Om data kan delas mellan olika intressenter inom järnvägen kan det bli ett lyft för säkerhet och effektivitet. – Inom flyget är det en självklarhet att dela data, inte minst av säkerhetsskäl, men vi inom järnvägen behöver bli mycket bättre på det, säger Sverker Hoflin. Förutom alla möjligheter som öppnas för de enskilda godstågen kan digitaliseringen bli ett lyft för hela branschen. På EU-nivå pratar man mycket om ”Full Digital Freight Train Operation” (FDFTO). Det innebär att man inte bara standardiserar själva kopplet utan även andra funktioner som bland annat: l Tågintegritet för ERTMS. l Tågkomposition (ordning på vagnar). l Automatisk till- och frånkoppling både i och utanför tåg. l Backkamera (aktuellt nu när arbetsmiljöverket förbjudit åkning på fotsteg). l ”Digital backbone”. á 41