Framtidens Järnväg 1
Varje personpåkörningsolycka kräver en stor utryc
kning av räddningstjänsten vilket leder till långa stopptider. Om det kan fastslås att påkörningen gäller vilt kan tåget fortsätta efter ett kortare stopp. FOTO: RÄDDNINGSTJÄNSTEN STORGÖTEBORG "För en lokförare kan det vara mycket svårt att hinna uppfatta Försöket har visat att det inte fungá granskningsenhet skulle kunna vara ett avgörande stöd när beslut fattas om hur man ska gå tillväga efter en olycka. Vid en viltolycka kan tåget normalt fortsätta efter ett kortare uppehåll, vilket inte är fallet vid en personpåkörning. Under våren 2023 genomfördes inledande tekniska tester med kameror på lok på ett fordonsätt från Skånetrafiken. De inledande testerna var framför allt av teknisk karaktär. Olika kameror utprövades. Man testade också deras placering i lokförarhytten, hur olika vädertyper påverkade filmandet, samt att filma vid olika tider på dygnet. Det är Tillsammans för Tåg i tid (TTT) och Järnvägsbranschens Samverkansforum (JBS) som ansvarat för försöket. (TTT, är ett samarbete mellan järnvägsbranschens aktörer inom ramen för JBS). 28 erar med en standard videokamera på loket. Framför allt i gryning och skymning behövs i stället någon form av värmekamera för att detektera olyckans händelseförlopp. Ett försök med kameror på lok i större skala är nu planerat att genomföras under ett år i Trafikverkets regi. Kamerorna kommer då att monteras på några av Skånetrafikens lok. Om allt faller på plats blir starten i sommar. Kan ge en besparing på 320 miljoner kronor En samhällsekonomisk analys som genomförts av JBS visar stora potentiella nyttor med kameror på lok. Men om satsningen ska kunna genomföras finns ett behov av omfattande investeringar över en tioårsperiod. Enligt JBS analys, som bygger på antaganden och som enligt rapporten ”bör tas med en viss försiktighet”, kan antalet stillastående timmar på grund av påkörningar minskas med cirka 800 timmar, vilket kan motsvara en besparing på uppskattningsvis 320 miljoner kronor. I summan ingår både kostnader för förseningar och kostnader för utryckningar av räddningstjänst och ambulans till olycksplatserna. Filmerna från loken kan också tillföra värden som är svårare att sätta en summa på: En ökad sannolikhet att rädda liv, och en möjlighet att använda filmmaterial i andra syften, exempelvis för att identifiera behov av underhålls- och säkerhetsåtgärder och en förbättrad arbetsmiljö för lokförarna. På kostnadssidan uppskattar JBS att kamerautrustning, GPS, antenner, it-system med mera uppgår till 379 miljoner kronor om 1000 lok ingår i satsningen. FRAMTIDENS JÄRNVÄG nr 2 2024