Framtidens Järnväg 1
Flygbranschens delande av data kan vara en förebi
ld för järnvägsbranschen, anser Sverker Hoflin, styrelseledamot i Swedtrain. FOTO: LFV á Alla de här funktionerna ökar såväl kapacitet, säkerhet som konkurrenskraften för gods på järnvåg. ”Ge utbyggnaden av ERTMS högsta prioritet” Sverker Hoflin ser digitaliseringen av godstrafik på järnväg som en avgörande pusselbit för att optimera järnvägssystemet fullt ut. – Järnvägen behöver fungera så bra som möjligt för att till fullo kunna utnyttja dess energi effektivitet. Tänk bara på att ett godståg drar hälften så mycket el som en ellastbil per fraktad vikt! Han betonar hur viktigt det är att snabbt bygga ut ERTMS för att öka kapaciteten i järnvägssystemet. – Om en digitalisering kan ge 25 procent mer tillgängliga spår kan vi snabbt och kostnadseffektivt frigöra cirka 300 extra mil, säger Sverker Hoflin, och fortsätter: – Därför ska vi prioritera digitalisering med ERTMS, DAC, delning av data med mera för att optime42 FAKTA: Det digitaliserade tåget (Källa Swedtrain) Exempel på funktioner och sensorer i det digitala tåget: l Automatisk på- och avkoppling av vagnar. l Urspårningsindikator. l Automatiska Bromstest. l Indikator hjulplatta. l Lastens temperatur. l Lager och axeltemperaturer. l Lastindikator. l ”Moving Blocks”. l Hjullagersensor. l Lastsensor. l Hjulsensor. l Bromssensor. l Lasttemperatursensorer. Test i laboratoriemiljö av DAC. FOTO: KNORR-BREMSE Ett digitalt automatkoppel från Voith. FOTO: VOITH ra den järnvägsanläggningen vi redan har. Och det kan vi börja med redan här och nu. n FRAMTIDENS JÄRNVÄG nr 2 2024