Framtidens Järnväg 1
De första av Roslagsbanans nya X-15-tåg sattes i
drift förra året. De är en del av den anrika banans modernisering som forsätter när den förlängs in till Stockholms city. FOTO: REGION STOCKHOLM Rundquist Arkitekter. I princip hela den nya sträckningen av Roslagsbanan kommer att gå på dubbelspår i en cirka fyra kilometer lång tunnel från Universitet genom centrala Stockholm. Byggstart för arbetstunnlarna beräknas till år 2028 och för själva järnvägsanläggningen till 2030. Målet är att kunna starta trafiken på den nya sträckningen år 2039. Under hösten 2024 väntas ett då lämnas till andra ändamål, som exempelvis bostäder. Planen är en del av Sverigeförhandlingens storstadspaket. Sweco, har nyligen har fått uppdraget av Region Stockholm att rita blivande Odenplans station Teknikkonsultföretaget har tidigare också fått uppdraget att ta fram en järnvägsplan inklusive miljökonsekvensbeskrivning och sociala värden för Roslagsbanans förlängning. UppFRAMTIDENS JÄRNVÄG nr 2 2024 draget startade i januari 2024 och beräknas pågå till oktober 2026. Även konsultföretaget WSP har engagerats i Roslagsbanans förlängning. Företaget har fått i uppdrag att designa alla aspekter av den blivande stationen vid TCentralen med utmaningar som inkluderar utrymme, ventilation, rulltrappor, brandskydd och socialt hållbar arkitektur. Arbetet kommer att genomföras i sam arbete med beslut om hur Roslagsbanan tunnlar till city ska dras avseende delsträckan Universitetet–Odenplan. Den valda lokaliseringen studeras sedan vidare, tillsammans med hela sträckningen för Roslagsbanan till city. Ett planförslag tas sedan fram som visar en mer detaljerad utformning för tunnlar och stationer samt var övergång kan ske mellan marknivå och tunnel. Genom att först förlänga Roslagsbanan till Odenplan skapas en viktig förbindelsepunkt mellan Roslagsbanan, pendeltåget och tunnelbanans gröna linje vilket är en viktig pusselbit när Stockholm fortsätter att växa. Det stora infrastrukturprojektet syftar till att förena länets nordöstra kommuner med stadskärnan. Detta anses vara avgörande för Stockholms tillväxt och främja ett mer hållbart sätt att resa, med nya möjligheter för stadens invånare att snabbt och effektivt ta sig runt. n 33