Framtidens Järnväg 1
ANNONS Maskinella mätningar öppnar nya möjlighete
r ti ll eff ekti visering Att samla in mätdata inför underhållsarbeten eller nybyggnati oner kan vara en ti dsödande process med många promenader med mäti nstrument längs räls eller vägbanor. Som ett svar på dett a erbjuder teknik- och konsultf öretaget Atritec en revoluti onerande metod för att eff ekti visera järnvägsmätningar för underhåll och nybyggnati oner. Genom att ersätt a traditi onella, manuella mätmetoder med maskinella och automati serade mätningar påskyndar Atritec branschens steg mot automati on och ökad produkti vitet. Linus Olsson, Atritecs vd, delar sina insikter om företagets unika erbjudande: ”Med vår avancerade mobile mapping-teknik, utrustad med det senaste inom Lidar- och positioneringsteknik, kan vi snabbt och kostnadseff ektivt samla in massiva datamängder längs med långa sträckor. Detta öppnar nya dörrar för analys och möjliggör en förvandling av underhållet från reaktivt till prediktivt. Dessutom säkerställer det att projekteringar av nybyggnationer blir korrekta från start då det säkerställs att underlagen är uppdaterade och kompletta.” Atritec står inför utmaningen att öka produktiviteten i en byggbransch som annars sett minimala framsteg under de senaste fem decennierna. Företagets svar? Ökad automationsgrad. – Vi är övertygade om att automation är nyckeln till produktivitetsökning, förklarar Linus Olsson. Med en komplett organisation dedikerad till maskinella mätningar, har Atritec full kontroll över både hård- och mjukvara, vilket möjliggör snabb uppstart, anpassning efter kundens behov och ett fl exibelt förhållningssätt till nya projekt. – All vår expertis är inhouse, från lokförare och säkerhetspersonal till mättekniker och utvecklare, vilket gör oss oerhört kostnadseff ektiva och agila, tillägger Olsson. Ett av Atritecs nuvarande projekt är förberedelserna inför installationen av det nya signalsystemet ERTMS för järnvägar. – För många av Sveriges sträckor är befi ntlig mätdata otillräcklig eller gammal. Det råder brist på data om hur området verkligen ser ut,säger Linus Olsson. Atritec tacklar denna utmaning genom att använda sina maskinella metoder för att snabbt och eff ektivt mäta in tusentals objekt längs dessa sträckor, vilket skapar en rik datamängd och en tredimensionell kopia för noggrann analys. Den gamla metoden att manuellt utföra mätningar längs spåren är inte bara tidskrävande och kostsam, den medför också säkerhetsrisker Figur 1 Digitala anläggningsbesök genom 3D punktmoln och störningar i tågtrafi ken. Atritec eliminerar dessa problem och minskar behovet av fysiska besök på plats. Med maskinell mätning kan samma sträcka som hade tagit fl era månader att mäta in manuellt mätas in och levereras på ett fåtal veckor. Dessutom byggs en digital kopia av anläggningen som förenklar beslutsfattande. – Tänk dig vilken besparing i tid möjligheten att utforska och analysera anläggningen digitalt från din dator innebär i jämförelse med att behöva resa till anläggningen varje gång man har en fråga om anläggningens utformning” säger Linus Olsson. 35