Framtidens Järnväg 1
gäller järnvägssäkerhet, och detta projekt kommer
ytterligare att stärka denna position. Operatörer kommer också att dra nytta av lägre underhållskostnader och längre livscykler tack vare förebyggande underhåll. Bane NOR-anställda kommer att behöva nya färdigheter för att hantera övergången från ett decentraliserat, analogt system till ett centraliserat, digitalt system. Omkring 5000 anställda ska utbildas i den nya tekniken, och ett träningscenter har byggts specifikt för detta ändamål. Den nya tekniken införs stegvis medan det gamla systemet fortsätter att vara i drift fram till fullständig övergång. På grund av de hårda vintrarna i Norge kan nödvändiga byggFRAMTIDENS JÄRNVÄG nr 2 2024 arbeten bara utföras under vissa tider på året. Testcentren, ett i Norge och ett i Tyskland, är däremot tillgängliga året runt och har varit i drift sedan oktober 2019. Minskar behovet av platsbundna tester Testcentren rymmer det centrala ETCS-ställverket och alla systemkomponenter. På sikt är målet en komplett digital tvilling av hela järnvägssystemet, vilket minskar behovet av platsbundna tester och gör det möjligt att simulera individuella förändringar och deras påverkan på hela systemet. Den parallella arkitekturen för testcentren har visat sig vara en stor fördel under pandemin, då tester har kunnat genomföras på distans både i Tyskland och Norge. Projektet har potential att bli en modell för digitalisering av järnvägar i andra länder. Med en nationell lösning som den i Norge kan länder som Finland, som planerar att påbörja ett liknande projekt 2028, dra nytta av erfarenheterna från Bane NOR. Det norska projektet ses som en viktig utveckling för Europas järnvägar. Det ger svar på frågor om standardisering, central styrning och möjligheten att utrusta alla tåg med samma teknik. Dessa faktorer kommer att påverka expansionsplanerna för alla europeiska järnvägsnationer. n Källa: Siemens Mobility 45