WE 1
TEMA: DIGITAL VÄNDPUNKT FÖR SVENSK INDUSTRI Hur h
ar ert långtgående digitaliseringsarbete påverkat vardagen för SKF? »Våra digitaliseringssatsningar handlar inte bara om automation. Det handlar också om att bättre förstå våra kunder och deras behov. Det handlar om att kunna ta hand om och dra fördelar av all den data som maskiner genererar och som kan hjälpa oss att förstå och optimera driften. Vi har lager som skapar stora värden för våra kunder. Genom att öka digitaliseringen av vårt produktionsflöde kan vi följa produkterna genom tillverkningen, hur de tillverkades och omständigheterna kring själva tillverkningsprocessen. Om något händer, kan vi gå tillbaka och förstå varför för att sedan försöka lära oss och korrigera. Digitaliseringen påverkar alla delar av värdekedjan, allt från digitala tvillingar i konstruktion och tillverkning, via integrerad planering av inköp, tillverkning och kundanvändning till underhåll och tillståndsövervakning. Digitaliseringen innebär också förändringar i hur företagen agerar på marknaden. Den innebär kortare ledtider, kortare utvecklingscykler, mindre lagerhållning och stora möjligheter till effektivt resursutnyttjande. Den tydliggör även behovet av ständigt pågående kompetensutveckling.« Hur påverkar IIoT dagens produktion inom SKF? »Vi har under lång tid arbetat med industriell IoT och under 15 år fjärrövervakat utrustning. Genom att använda SKFs teknik för att koppla upp, samla in och analysera kritiska data från kundernas maskiner går det att förutsäga händelser och optimera prestanda. Vi förbereder oss nu för en framtid, där smarta produkter förutser förestående haverier och automatiskt beställer reservdelar genom hela leveranskedjan. Det ger möjlighet till nya cirkulära affärsmodeller med rekonditionering, och det gör att tillverkningskonceptet »just in time« kan utvidgas ner på enskild komponentnivå – något som i framtiden kan göra att varulager och avfall praktiskt taget kan elimineras. Alla våra rullager levererar numera data och den inbyggda AI:n säger till när det är dags att byta ett lager. Data från 1,5 miljoner lager i ett stort antal industrier samlas in och filtreras med egna algoritmer. SKFs experter analyserar data för varje kund och tar fram rapporter om maskinernas tillstånd. All denna data, som samlas in, guidar oss till nästa steg. Det hjälper oss mycket när vi har nya operatörer, som ska ta hand om processen. De får stöd från systemet när det gäller att styra processerna.« Vilka andra fördelar har ni av detta? »Det underlättar rejält när vi övervakar, analyserar och åtgärdar. Vi förlänger livslängden för hela system, minskar åtgången av delar, minskar energianvändningen och minskar behovet av smörjmedel. Vi konstruerar om applikationer för att sänka kostnaderna och öka den genomsnittliga tiden innan det uppstår fel.« Har ni med hjälp av den nya tekniken även kunnat skapa nya affärsmodeller »Ett av de snabbast växande områdena i »Med hjälp av AI förlänger vi livslängden för hela system, minskar åtgången av delar, minskar energi-användningen och minskar behovet av smörjmedel. Vi konstruerar om applikationer för att sänka kostnaderna och öka den genomsnittliga tiden innan det uppstår fel«, säger SKF:s svenska VD Ajay Naik SKF är vår avgiftsbaserade affärsmodell 'Rotating Equipment Performance.' Den bygger på prestationsbaserade avtal, vilket innebär att det är maskinernas prestanda som bestämmer vår ersättning. Vi har flera liknande ersättningsmodeller. Avgiftsbaserade intäktsmodeller gör att SKF kan ersättas för det värde som lösningarna skapar och kunderna betalar för produktivitet istället för produkter. IoT och digital teknik möjliggör för oss att erbjuda våra kunder nya sätt för att nå ökad produktivitet.« 13 » En av industrins utmaningar är kompetensbehovet. Vi är alla teknologiskt duktiga inom det område vi arbetar, men vi måste också alla lära oss mer om AI och IoT.« Ajay Naik, VD SKF Vilken ser du som den största utmaningen för att komma framåt i digitaliseringsutvecklingen? »En av industrins utmaningar är kompetensbehovet. Vi är alla teknologiskt duktiga inom det område vi arbetar, men vi måste också alla lära oss mer om AI och IoT. Vårt team jobbar med detta ständigt, vi har många nya experter anställda och vi har nu lyckats komma över detta kompetensgap med stort självförtroende. Vi har en komptensplan på plats för att ta oss till nästa steg i vår teknologiska utveckling.«