WE 1
TEMA: DIGITAL VÄNDPUNKT FÖR SVENSK INDUSTRI Vatte
nfall vill kunna erbjuda sina kunder olika alternativ, som värmepumpar, laddboxar för att ladda sina elbilar och smartplugs för att optimera konsumenternas elanvändning i de egna hemmen. Hållbar konsumtion Men Vattenfall vill också vara ledande inom hållbar konsumtion. »Vi ska kunna erbjuda våra kunder olika alternativ, som värmepumpar, laddboxar för att ladda sina elbilar och smartplugs för att optimera konsumenternas elanvändning i de egna hemmen. Vi har också skapat en InHouse-avdelning, som levererar kompletta energilösningar, hjälper till och ger råd till kunder och företag för att skapa en så effektiv energianvändning som möjligt när det gäller exempelvis fjärrvärme, värmepumpar och solpaneler. Här använder vi oss också av AI. Ambitionen för InHouse är att leverera så kompletta lösningar som möjligt med stöd hela vägen från energiplanering, investeringar, installationer och vid behov även drift«, säger Annika Ramsköld. Alla deltar i arbetet Det strategiska hållbarhetstänket genomsyrar hela organisationen. »Den mycket tuffa målsättningen att nå ett fossilfritt liv inom en generation engagerar förstås samtliga medarbetare. Alla behöver och vill vara kreativa och bidra. De flesta medarbetare går omkring och funderar på hur de själva kan bidra för att nå detta mål. Vi har årliga interna innovationstävlingar, affärsenheterna jobbar också mycket med de här frågeställningarna och centralt har vi en strategisk affärsutvecklingsorganisation.« 16 Engagemanget är mycket stort, vilket Annika Ramsköld inte minst ser i inflödet av förslag i hennes mailbox. »Jag har jobbat i Vattenfall i nästan 30 år. Det som jag tycker är tydligt nu är att var och en överallt internt upplever att vi har en viktig roll att spela genom att driva på hela samhällsförändringen, både i stort och smått.« Det syns inte minst i Vattenfalls egna stora garage i Solna, där elbilarna är många och cyklarna fler än bilarna. »Vi har också jobbat mycket med vårt eget resande. På huvudkontoret finns en grupp som arbetar med flera klimatsmarta interna lösningar. Vi återvinner exempelvis våra pappersmuggar, som används i kaffeautomaterna. Vi har en kontinuerlig dialog med restaurangen, som erbjuder klimatsmart mat. Vi strävar efter att få fler elbilar, inte bara i den egna bilflottan utan även som hyrbilar och taxibilar«, säger Annika Ramsköld och tillägger: »Vi ställer dessutom krav på våra leverantörer att vi vill att de ska vara fossilfria och att de måste följa vår leverantörskod, som bland annat ställer krav på arbetsvillkor, affärsetik och icke diskriminering. För oss är priset inte alltid avgörande vid våra upphandlingar, utan hållbarhetskraven får allt större utrymme. Vi och flera av våra leverantörer har också upptäckt att vi blivit mer effektiva när vi arbetat på ett mer hållbart sätt.«