WE 1
BUSINESS EXCELLENCE » För oss är det uppenbart at
t vi hela tiden behöver bli smartare, snabbare och bättre. Det blir man genom att förändra något.« Hanna Fager, Volvo Cars »För oss har det handlat om att ännu tydligare Dessutom har vi hela tiden följt upp detta genom löpande utbildningsinsatser. Det har helt enkelt blivit en viktig del av vår globala strategi att ta med vårt säkerhetstänk ut i världen och det har faktiskt hjälpt oss att attrahera nya medarbetera världen runt.« »Made by People« På senare tid har ett nytt uttryck dykt upp i kommunikationen från Volvo Cars, devisen »Made by People«. Medarbetarna som utvecklar, producerar och säljer bilarna lyfts fram som individer istället för ett anonymt kollektiv, människan sätts i centrum för varumärket även i ett internt perspektiv. »Inom Volvo har alltid människan varit den viktiga utgångspunkten och inte maskinen. Det är därför 26 som våra bilar i nästan ett halvt sekel varit så förknippade med säkerhet. Säkerhet för de som åker i bilen och för medtrafikanterna. Att vi tar det ytterligare ett steg och sätter oss själva, vi som står bakom bilen, i förgrunden är lite ett erkännande för vår kultur, en hyllning till vårt sätt att tänka på säkerhet i alla avseenden«, säger Hanna och tillägger: »Varje enskild medarbetare är en viktig del av vårt värdefulla varumärke.« Bygger bort tröghet och hinder Den digitala utvecklingen skapar både nya möjligheter och nya utmaningar, både när det gäller säkerhet och social- och organisatorisk arbetsmiljö. Inom Volvo Cars är medvetenheten stor om att sätta människan i centrum. Vi säger att vi är ’human centric’ och vi försöker på alla sätt att leva så«, säger Hanna Fager, ledare för Peoples Experience inom Volvo Cars. förändringarna ställer nya krav på organisationen. »Vi har jobbat i en ganska statisk miljö och organisation genom historien, medan vi nu rör oss mot en mycket mer dynamisk organisation. Kundernas krav förändras mycket snabbare än vad vi har sett tidigare. För oss är det uppenbart att vi hela tiden behöver bli smartare, snabbare och bättre. Det blir man genom att förändra något. För oss har det handlat om att ännu tydligare sätta människan i centrum, vi säger att vi är ’human centric’ och vi försöker på alla sätt att leva så.«