DIGITALISERING Q1 2021 1
DIGITALISERING@HANDELSBANKEN UPP BLAND MOLNEN Mol
net påverkar exempelvis hur banken utvecklar, innoverar, köper och säljer tjänster och samverkar med omvärlden. en växande molnmarknaden kan liknas med en industrialisering av IT med stordriftsfördelar, innovationskraft och standardisering som drivkrafter. Att mäta och jämföra molntjänster är utmanande, men generellt har molnmarknaden vuxit både stadigt och snabbt i omsättning sedan molnbegreppet uppstod. Trots att molnet ivrigt har diskuterats och analyserats i över ett decennium är området fortfarande komplext med många begrepp och har genomgått perioder av både under och övertro. Men liksom med teknologier som 5G, Internet of Things och AI råder det ingen tvekan om att kraftfulla molntjänster under 2020talet kommer att bli en naturlig del av vår omgivning. D För oss blir molnbaserade arbetssätt viktiga för att kunna balansera ökande förväntningar från kunder där vi möter dem när, där och på det sätt de vill, med en hög säkerhet. Det är kritiskt för såväl affär som för förmågan att kunna agera snabbt och ta till sig nya möjligheter – inte minst ur ett hållbarhetsperspektiv. Vi har i sen tid tecknat avtal med en huvudsaklig cloud service provider för att påbörja arbetet med migration av befintliga system till drift hos vald leverantör. Detta kommer att vara ett av Sveriges största migrationsprojekt genom tiderna. Vi är också igång med utrullningen av M365 som vår globala samarbetsplattform och redan idag arbetar ett av våra agila utvecklingståg för fullt med att implementera de första stegen i det som ska bli vår nya molnbaserade kundrelationsplattform. Vi har byggt långsiktiga relationer med våra kunder i 150 år och vår tillväxt har baserats på behovsanpassad rådgivning och försäljning. Nu tar vi ett kliv in i framtiden vad gäller att flytta in det vi är bäst på i en digital kontext och kunna erbjuda ännu mer av detta till fler – till glädje för både medarbetare och kunder. 12 HANDELSBANKEN