DIGITALISERING Q1 2021 1
DIGITALISERING@HANDELSBANKEN Augmented Intelligen
ce: Med den mänskliga naturen – inte mot! AI har senaste åren varit den mest omtalade och hypade teknologitrenden. rots stor entusiasm, visioner och rädsla är AIbegreppet oskarpt och består egentligen av en mångfald tekniker och lösningar, som mognar i olika takt; exempelvis NLP (Natural Language Processing), bildigenkänning, robotik, chatbots, anomalidetektering, rekommendationssystem och många andra. AI är ett övergripande område som fokuserar på att simulera mänsklig intelligens hos datorer, liksom de mänskliga förmågorna att lära sig, att korrigera sig och att resonera. På Handelsbanken ser vi att vi framför allt skapar värde genom att kombinera styrkorna hos både AI och unikt mänskliga förmågor. Den mänskliga hjärnan och AI är bra på olika typer av aktiviteter. Augmented Intelligence (förstärkt intelligens) är alltså ur vårt perspektiv, ett bättre ord för ”AI” än Artificial Intelligence. T AI är överlägsen när det gäller att hitta mönster och samband i stora mängder av ostrukturerad data på kort tid, utföra avancerade beräkningar och bli experter inom begränsade områden med tydliga regler. Inom vissa områden, som bildanalys och enklare spel, har AIalgoritmer redan visat sig överlägsna människor. Den mänskliga hjärnan är å andra sidan överlägsen när det gäller kreativitet, komplexa situationer, social interaktion, fingertoppskänsla, att snabbt kunna hoppa mellan helt olika komplicerade situationer, att hantera oförutsedda händelser, samspela med andra människor, samt följa sociala regler med tvetydiga signaler och underförstådda konventioner. ”Spar- och placeringsaffären är en mycket viktig del när det gäller kontorets provisioner och att ge tillväxt i nöjda kunder. Att vi har ett effektivt och enkelt verktyg att arbeta med är helt avgörande. För inte allt för lång tid sedan fick jag som kontorschef granska alla rådgivningar, att vi nu har ett digitalt systemstöd via AI visar på snabb utveckling inom området som sänker våra kostnader och gör att vi kan öka antalet affärer.” Anders Sundström, Kontorschef, Umeå City 14 HANDELSBANKEN 2