DIGITALISERING Q1 2021 1
DIGITALISERING@HANDELSBANKEN HÅLLBART KUNDVÄRDE I
EN FÖRÄNDERLIG VÄRLD ad innebär det egentligen att arbeta med kunden i fokus? Det är ingen nyhet att pandemin fungerat som en katalysator för hur vi på kort tid anpassat vårt beteende, tagit till oss ny teknologi och visat stor vilja att anamma nya tjänster när de löser våra behov på ett bra sätt. Samtidigt som pandemin skapar nya utmaningar, leder den också till nya innovativa lösningar för att adressera dem. Kanske är det därför vi är så stolta över att för tredje året i rad ha blivit utnämnda till Sveriges mest innovativa storbank i Svenskt Innovationsindex. Att Handelsbanken upplevs som innovativa av våra kunder betyder för oss att vi lyckas med det vi vill allra helst, nämligen att adressera kundernas utmaningar och behov. Att vi har kunden i fokus helt enkelt. För att lyckas med vår pågående transformationsresa och därigenom skapa ännu mer kundvärde krävs ett samspel V mellan olika delar av banken. Ett samspel som går långt utanför det som krävs för att erbjuda de produkter och tjänster som kunderna ser. Hela banken behöver vara överens om och anamma samma höga ambitionsnivå, utveckla sin kompetens kontinuerligt, utmana, trimma och utvärdera arbetssätt, struktur och inte minst fortsätta att arbeta med vår starka och unika kultur som bas för att lyckas. Men kanske än viktigare är att vi i samspelet också är överens om att ha ett öppet och nyfiket mindset, att vi fortsätter tänka kundcentrerat och framför allt att vi håller fast vid de värderingar som ska styra alla beslut. När förändringstakten i vår omvärld ökar blir de attributen än mer avgörande för vår framgång. Stephan Erne, Chief Digital Officer HANDELSBANKEN 5