DIGITALISERING Q1 2021 1
DIGITALISERING@HANDELSBANKEN En kundrelationsplat
tform med vårt DNA Under sommaren har en viktig milstolpe i utrullningen av vår kundrelationsplattform passerats i Nederländerna, där vi har lanserat en lösning för onboarding av nya kunder. nitialt testas lösningen på ett fåtal bankkontor men sedan ska den lanseras på samtliga nederländska kontor. Med detta passerar vi ytterligare en hållplats på vägen mot det som ska stödja vår målbild om en följsam, sömlös kundupplevelse och för att i ännu större utsträckning leva upp till Handelsbankens löften till kund i praktiken – och i framtiden. I Många pratar idag om omnikanal och det innebär helt enkelt att sätta kunden i centrum – ett mindset, med värderingar, styrsystem med mera, som stöder och belönar det som är relevant för kunderna och som möter deras behov. Även om det är något som finns i Handelsbankens DNA på ett ideologiskt plan, finns det utmaningar och möjligheter med att gå från dagens multikanalupplevelse, där kundresan inte alltid hänger ihop när kunderna väljer att möta oss i flera olika kanaler, till en omnikanalföljsam upplevelse där kund, medarbetare och helt digitala lösningar kan ta vid där kunden senast var i kontakt med oss. I denna förflyttning samarbetar kompetenser från affär, design, teknik mm för att successivt förflytta oss mot ett önskat nyläge – helt i linje med vår ambition om att ge rådgivning för livet. Ambitionen med resan är att erbjuda en ledande användarupplevelse för både medarbetare och kund, kunna säkerställa flexibilitet vid implementation samt att matcha utvecklingen med företagskultur och värderingar. Varje steg förflyttar oss även mot en mer molnbaserad miljö – med höga krav på säkerhet och integritet för våra kunder och deras data. Resan sker stegvis och utvecklingen agilt. Under hösten fortsätter detta arbete i Sverige genom att införliva och därefter utvärdera olika hjälpmedel för rådgivare – och andra som möter kund. Målet är en förbättrad och än mer personlig helhetsupplevelse för kunderna oavsett var och hur de väljer att möta oss. HANDELSBANKEN 25