Nordisk Infrastruktur 1
Den självklara satsningen på Västra Stambanan kor
tar restiden till 2 tim 30 min Västra Stambanan är den spårbundna länken mellan Göteborg och Stockholm, Sveriges viktigaste godsbana och landets pulsåder mot världen samt en viktig pendeltågsjärnväg. Men kapaciteten räcker inte. Banan är fullt utnyttjad. Trängseln på spåren är störst nära storstäderna. Investeringar närmast Göteborg och Stockholm ger stor effekt på hela sträckan. Nära Stockholm är investeringarna i stort sett klara. I Göteborg byggs hamnbanan men viktiga investeringar återstår för att få en väl fungerande järnväg! För att passera flaskhalsen Göteborg - Alingsås krävs mer kapacitet. En tunnel norr om sjön Aspen löser kapacitetsbristen för lång tid framöver. Tunneln är 20 km lång men också en kilometer kortare än motsvarande sträcka utmed befintlig bana. Restidsvinsten blir avsevärd, ca 7 min för fjärrtågen. Eningo skyddar infrastruktur i marken Samma byggplats kan ha fyra, fem olika ledningsägare. Foto: Innovatum Text: Peter Höök Skadade markledningar kan slå ut samhällsviktiga funktioner och kostar nätägare omkring en halv miljard kronor varje år. Med hjälp av GPS-teknik ska det västsvenska startupbolaget Eningo effektivisera och kvalitetssäkra arbetet med att skydda infrastruktur i marken. Nu antas de till den nationella rymdinkubatorn ESA-BIC. Kompletterat med smärre investeringar utmed banan kan restiden kortas till 2 tim 30 min och vara klar 2030. Den sammanlagda kostnaden kan beräknas till 8 mdr kronor. Genom att ta ut trängselavgifter av passagerna kan projektet finansieras och genomföras i närtid, dvs under 2020-talet. Järnvägsföreningen i Lerum är en politiskt obunden förening. Vi arbetar för att utveckla Västra Stambanan med särskild tonvikt på att lösa flaskhalsproblemet mellan Göteborg och Alingsås. Detta är en förutsättning för att göra hela Stambanan mer attraktiv, konkurrenskraftig och långsiktigt hållbar över sträckan Göteborg - Stockholm. Inför byggprojekt måste infrastruktur så som avlopp, gas, fiber och vatten, skyddas och märkas ut. Arbetet är i dag manuellt, tidskrävande och kostar en hel del pengar. Det medför att byggprojekt allt för ofta påbörjas innan all infrastruktur är tydligt utmärkt. Risken för skadade ledningar är då hög och kostnaderna det medför uppgår till omkring en halv miljard kronor årligen. Eningo från Innovatum Startup vill förenkla och digitalisera arbetet. Därför utvecklar de en applikation som visualiserar ledningarna digitalt. – Mycket infrastruktur har redan GPS-koordinater. Trots det, finns inget enkelt sätt att nyttja det. Vi drar nytta av teknik som redan finns och gör den användbar, säger Linus Olsson, medgrundare av Eningo. Applikationen kommer kunna användas direkt av byggentreprenörer på plats. Data kan integreras direkt i grävmaskinens styrsystem men också visualiseras i mobila enheter med hjälp av AR. – Det är inte ovanligt att en och samma byggplats har fyra, fem olika ledningsägare. Det innebär i dagsläget att lika många fälttekniker behöver vara på plats och koppla upp sig på elskåp, använda fysiska kartor och rita på marken. Vi vill förenkla hela processen, säger Linus. I mars antogs Eningo till Innovatum Startups inkubator i Trollhättan, för För mer information kontakta Järnvägsföreningen: e-post:jarnvagsforeningen@ilerum.com hemsida: ilerum.com att få stöd att utveckla sin produkt. Nu antas de till den nationella rymdinkubatorn ESA-BIC, vilket innebär att de bland annat får utvecklingskapital och tillgång till expertkompetens. Teamet bakom Eningo driver sedan tidigare mätteknikföretaget Atritec i Göteborg och har sett utmaningarna i branschen på nära håll. – Teamet har en unik kompetens. Kombinationen av mätteknisk kunskap och kunskap inom AI och maskinstyrning är helt rätt förutsättningar. Deras produkt passar väl in i rymdinkubatorn eftersom de nyttjar och förädlar positioneringsdata, säger Deborah Lygonis, affärscoach och ansvarig för ESABIC:s filial på Innovatum Startup i Trollhättan. 24 • NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 5 20 1 9