Nordisk Infrastruktur 1
RAPPORT TRAFIKVERKET Nyttjandegraden för godståg
i järnvägssystemet avgörs av flera faktorer. Det handlar dels om vilken tillgänglig kapacitet (utbud) för godståg som finns i järnvägssystemet, både vad gäller antalet godståg och godstågets längd, vikt och volym. Det handlar också om hur den tillgängliga kapaciteten används samt hur efterfrågan på godstransporter ser ut och vilken utsträckning järnvägssystemet kan möta efterfrågan. Nyttjandegraden i järnvägssystemet beskrivs idag oftast som kapacitetsutnyttjande. Kapacitetsutnyttjandet är ett mått på infrastrukturens belastning och beräkningen återspeglar hur stor andel av tiden som en bana är belagd med tåg. Kapacitetsutnyttjandet under dygnet, uttryckt i andel mycket högt belastade banor, har ökat marginellt under 2018 jämfört med året innan. Andelen banor med medelhögt kapacitetsutnyttjande har även ökat något. Största delen av järnvägssystemet har emellertid ett kapacitetsutnyttjande under 60 procent och det har sett relativt lika ut över åren.31F32 Ökad kapacitet i järnvägssystemet Kapaciteten för godståg i järnvägsnätet dimensioneras dels av totalt antal möjliga tåglägen, dels av total möjlig godsvolym i respektive godståg och tågläge och dels av möjlig hastighet. Totalt antal möjliga tåglägen och körtider påverkas även av tågens sammansättning med hänsyn tågets längd och vikt. Dessa faktorer påverkar också bromsoch accelerationsförmåga samt möjligheterna till tågmöten och möjligheterna att släppa fram snabbare tåg på linjen. För att öka kapaciteten och nyttjandegraden för godståg i järnvägssystem kan flera olika åtgärder genomföras, bland annat genom att: - öka kapaciteten genom att bygga ut fler spår (dubbelspår eller fyrspår), mötesstationer och förbigångsspår. - öka kapaciteten genom att bygga ut längre mötes- och förbigångsspår, utöka lastprofilen, öka axellasten och öka hastigheten för godståg. - öka fyllnadsgrad i godstransporterna. - förbättra punktligheten för godstrafiken. - utveckla arbetet med kapacitetstilldelning och tågplan. - utveckla lok och vagnar. Det finns också möjligheter att genom förändrad trafikering av persontrafiken skapa förutsättningar för nya godstransportlösningar. Eftersom det i uppdraget framgår att åtgärdsförslagen inte får drabba persontrafiken föreslås inga sådana åtgärder i denna rapport. Att flytta över gods till järnväg är ett viktigt steg för att minska fossila transporter. På bilden ett godståg från norskägda Hector Rail. Företaget som startade 2004 i Sverige har sin huvudsakliga basverksamhet i Hallsberg. Foto: Hector Rail Möjliggöra trafik med ökad längd, vikt och volym Ett sätt att öka volymen gods som transporteras på järnvägen är att öka tåglängden, ett annat sätt är att förändra lastprofil och största tillåtna axellast. Trafikverket arbetar sedan 2015 i dialog med näringsliv och transportorganisationer med att skapa förutsättningar för längre, tyngre och större tåg på den svenska järnvägen. Åtgärder som stödjer en sådan utveckling ingår i Nationell plan för transportsystemet 2018-2029. Förutom effektivare transportlösningar som stärker järnvägens konkurrenskraft skapar det mer ledig kapacitet på spåren eftersom samma volym kan transporteras i färre antal tåg. Längre och tyngre tåg bidrar också till en stärkt konkurrenskraft för järnvägssektorn. 740 meter långa tåg ska enligt TEN-T-förordNORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 5 20 1 9 • 5 7