Nordisk Infrastruktur 1
Eurotunnel redo för “no-deal” Brexit Text: Markku
Björkman Logistikoperatören Eurotunnel, som ansvarar för tågtrafiken genom kanaltunneln, som kopplar samman Storbritannien och Frankrike, meddelade nyligen att den har fullföljt förberedelserna inför Storbritanniens eventuella utträde från Europeiska unionen utan avtal den 31 oktober, så som premiärminister Boris Johnson har hotat. Tunneloperatören säger att passagerare som reser med sina nationella tåg, liksom de som använder sig av Eurostar- service mellan London, Paris, Bryssel och Amsterdam kommer att utsättas för samma formaliteter vid inresan som idag. Vid behov kommer ytterligare servicekontor för momsåterbetalning upprättas vid Eurotunnelterminalen i Folkestone i England och Coquelles nära franska Calais. Situationen för frakt- och godshantering kommer emellertid att förändras i händelse av Brexit utan avtal, eftersom nya förordningar kommer att införas som kräver strikt förhandsdeklaration av gods för tullen på vardera sidan av kanalen innan långtradarna anländer till terminalerna. För att kunna hantera detta har Eurotunnel beslutat att vidta följande åtgärder: Man kommer att inrätta så kallade “pit stops” vid de brittiska och franska terminalerna för att samtidigt vara i stånd att handskas med de kontroller, som utförs av Eurotunnel för 20 lastfordon i taget innan de kör ombord på tågen. Tulltjänstemän, som kontrollerar långtradarnas gods kommer att fortsätta med det, som vanligt och vid varje ”pit stop” kan tullen även skanna dokument i framtiden. Dessutom har man byggt ett parkeringsområde med 240 platser vid Coquelles för lastbilar som är på väg till Storbritannien, och som behöver extra undersökning. Kanaltunneln hanterar cirka 26 procent av godstrafiken som transporteras mellan Storbritannien och EU varje år, en varumängd, som är värd cirka 130 miljarder pund. Vid orten Coquelles på franska sidan inrättas nio inspektionsplatser och 100 parkeringsplatser för lastfordon som kommer från Storbritannien och som enligt tulltjänstemän är i behov av ytterligare undersökning. Foto: Tunnel Shuttle company Marieholmstunneln börjar bli färdig Text: Peter Höök Från Röde orm, Partihallsförbindelsen och E45, kan man nu se in i mynningen på Marieholmstunneln. En tunnel som går i samma färg invändigt som Röda orm. Tunneln kommer att avlasta för tusentals människor i trafiken varje dag och blir en viktig länk i Göteborgs trafiksystem. Tunneln kanske ser klar ut och de mest dramatiska arbetsmomenten är avklarade. Men en hel del arbeten kvarstår. Ett av dem är att riva rörsponten. Rörsponten rivs för att trågväggarna ska kunna gjutas ihop med tunnelväggarna så att det blir en enhet. Rivningen är komplicerad dels för att de 32 rör som ska kapas av med 15 meter väger cirka 15 ton. En robot skär av varje rör under tunDe största arbetsmomenten är avklarade i Marieholmstunneln. Foto: Trafikverket nelns botten och därefter lyfts de bort med kran. – Hela spontväggar i den här enorma storleken är unikt men det krävdes på grund av det stora omgivande trycket från vattnet och leran, berättar Jan Bengtsson, byggledare Marieholmstunneln. Famåt mot hösten bygger Trafikverket klart Tingstadsmotet och anslutningarna till Marieholmstunneln. Man börjar bygga ett extra körfält mellan Tingstadsmotet och Bäckebolsmotet. Samtidigt förbättras bullerskyddet för boende på västra sidan av E6, mot Bäckebolsmotet. Alla betongarbeten med Marieholmstunneln blir klara under hösten och man börjar asfaltera och linjemåla inne i tunneln. Därefter kommer arbeten med el, belysning, VVS, trafikstyrning, säkerhetssystem, kameror och ventilation inne i tunneln. n NORD I SK I NFRASTRUKTUR NR 5 20 1 9 • 2 7