Bumsen 1
BMW S 1000 RR platsar i finrummet Lördagen den 5:
e december hade Sveriges BMW-handlare visning av BMW: s nya modell S 1000 RR. Undertecknad åkte till Bike i Trollhättan för att stilla min nyfikenhet. Sällan har en ny mc-modell varit mer omtalad och efterlängtad än just S 1000 RR. Detta besannades då jag besökte Bike. Under den dryga timma jag var i butiken såldes tre exemplar, två vita och en svart. Redan innan detta hade två tecknat intresse och demoexemplaret på bilderna var redan såld! Jerker tror att han kommer sälja femton av de hundra exemplar som når svenska marknaden under 2010. VD:n för Bike i Trollhättan, Jerker Axelsson, har varit i Portugal och testat S 1000 RR för tidningen Motorrad. Vad vore mer naturligt än att utfråga Jerker om hans upplevelse därav. Jerker tog sig tid med detta mitt under demonstrationen och vi gick ett varv runt skapelsen, för övrigt ritad av svensken Ola Stenegärd från Gotland. Det finns detaljer som får snålvattnet att rinna. Baklyktans kaxiga form, ett W för wictory, går även igen i den lilla följsamma bakskärmen samt i kedjeskyddets bakkant. Democykeln färgsättningen är vit med BMW:s racingfärger. Allt harmonierar närmast perfekt. Instrumenteringen får mig att tänka på min gode vän Knuts arbetsmiljö bakom spakarna i Airbus. Att den är skapad för racing råder ingen tvekan om. Reglagen på styret har omprioriterats så att knappen som normalt sköter hel- och halvljus nu hanterar tidtagning av varvtider. Körriktningsvisarregalget är av japansk variant, allt i ett. Här hittar vi också reglage för ABS och traction control. På höger sida finns inställningar för köregenskaper. Valet bekräftas med att man drar in kopplingshandtaget, så att man inte av misstag ändrar inställning. Hojen är fullproppad med högteknologi. Jerker slår på tändningen och startar den. Man hör direkt att detta är en kortslagig motor. En lätt vridning på gashandtaget och motorn ger ifrån sig ett mustigt, temperamentsfullt vrål. Ett leende sprider sig bland åskådarna runt oss. Jerker berättar om testkörningen och att motorn är mycket temperamentsfull. Vid 8 000 varv vaknar den för att fullkomligt explodera! När man kommit upp i 140 km/h på ettan, blinkar växlingsindika16 BUMSEN 1 – 2010 tio procent. Säkert inget problem för de flesta, men för oss som tävlar eller har tävlat är det viktigt. Å andra sidan kan det säkert avhjälpas med byte av bromsbelägg. De som var satt på vår testhoj var sådana som sitter på vanliga produktionshojar. Jag tyckte att effekten hos motorn var grym. Hur grym den var skulle visa sig då vi själva mätte i vår Dynojetbänk här på Bike. Vi mätte upp hela 178,10 hp på bakhjulet! Vi trodde inte våra ögon, så vi var tvungna att bänka en Yamaha R1 som jämförelse. Den mättes till 154,47 hp, skillnaden till S 1000 RR:s fördel var nära nog 24 hk på bakhjulet. Det är utklassning! Skulle man nu inte nöja sig med en S 1000 RR så finns det en ganska diger utrustningslista. Denna innehåller allt från kolfiberpaneler till larm. För min personliga del så imponeras jag av det teknologiska jättesprång som BMW gjort med S 1000 RR. Den kommer aldrig att bli var mans egendom, men den har sin egen kategori köpare, och kommer med all sannolikhet att ta många kunder från de japanska konkurrenterna. Jerker tror att det kommer att stå fler begagnade japanska inbyteshojar hos honom i vår. Tack vare det att han sältorn ilsket blå. Varvräknarnålen står på 14 200 rpm när jag petar i tvåan. Vid slutet av raksträckan är hastigheten 280 km/h, och det är dags för inbromsning och nedväxling. Den går som på räls och körställningen är faktiskt bekväm för en så extrem hoj. Kåpglaset kunde dock ha varit högre, men detta finns som tillbehör. Den känns välbalanserad och lättkörd. Markfrigång är mycket bra. Det var bara när jag lade ner den extremt mycket som fotpinnarna tog i. Jag körde oftast med två fingrar på bromshandtaget, och bromskapaciteten räckte mer än väl. Däremot så upplevde jag dem något okänsliga. Det var svårt att anpassa så att man låg rätt på bromsen. Jag låg kanske på åtta eller tretton procent när jag egentligen ville ligga på jer åtta olika märken i sin butik, får en större kategori förare möjlighet att byta in sin motorcykel. Att en HD-ägare skulle byta till en S 1000 RR händer nog aldrig säger han och skrattar. Var inte så säker säger jag. Jag bytte ju från 300 kg Harley Softail Custom till BMW R 1200 GS hos dig och har definitivt inte ångrat mig. Förut åkte jag motorcykel, nu kör jag motorcykel, det är skillnad. Gärna skulle jag vilja ha en vit S 1000 RR med allt som går att skruva på, som andra hoj. Till våren ska jag åka till Jerker igen. Han har utlovat att det skall finnas en S 1000 RR, med skönsång från Arrows avgassystem hela vägen från motor till sista lilla burk, till provkörning. Om du är sugen på en provkörningsrunda, gör du bäst i att ringa Jerker eller Toni och boka tid, för det lär bli kö. Rätta eder alla i ledet, för jag står först på tur. Om det ändå vore vår ... Lasse Persson ML 2661108 Text & Foto