Bumsen 1
Arbetet med att ta fram en ny logga Det är nu någ
ot år sedan BMW Motorrad beslutade att alla klubbar måste anpassa sitt klubbnamn med tillhörande logga till samma mallar och ramar. Syftet med detta, från BMW:s sida, var helt enkelt att få samstämmighet i hur BMW som varumärke framträder i olika klubbsammanhang, oavsett var i världen klubben har sitt säte. Styrelsen satte omgående igång med arbetet att göra loggabytet så smidigt som möjligt. Det visade sig snart att arbetet i sig var mycket mer komplext än vi väntat oss. En del av komplexiteten var något mycket positivt som hände när det blev känt att arbetet skulle göras – det strömmade in förslag från engagerade medlemmar. Hemsidan fylldes med alster av mer eller mindre kreativ natur. Vissa följde BMW:s mall medan vissa var helt fria i sina layouter. Detta ledde till första hindret att ta sig över – vad hade vi egentligen för möjligheter att vara “kreativa”? Först av allt måste vi konstatera och acceptera att det är BMW, som ägare av sitt varumärke, som sätter ramar och riktlinjer för hur loggan skall utformas. Till vår hjälp hade vi BMW: s mall, en liten fin noggrann skrift på ett stort antal sidor, där varje tänkbar situation visades. Det utrymme som vi någorlunda fritt kunde disponera är nedre vänstra hörnet, där flaggan nu finns, resten är låst av den mall som BMW tillhandahåller. Reglerna stipulerar både proportioner och innehåll. Ytterligare en konsekvens av dessa regler är att vi måste byta namn på vår klubb till “BMW MC-klubben, Sverige”. Detta för att klubbens namn enligt riktlinjerna måste inledas med just ordet “BMW”. Styrelsen har för avsikt att föreslå kommande årsmöte att vi ändrar klubbens namn till BMW MC-klubben, Sverige. När vi själva beslutat hur vi vill att vår nya logga ser ut skall den godkännas i två instanser. Först hos vår samarbetsorganisation FEBC, därefter hos BMW centralt. I skrivande stund ligger nu loggan för slutligt godkännande nere i Bayern. Då den helt är gjord i mallen finns det inget skäl till att ett godkännande inte kommer att ges. Varför just vår flagga? Pro primo. Flaggan är något utdragen på bredden, vilket några har kommenterat efter att loggan presenterades på vår hemsida. Detta är en eftergift för att flaggan skall passa i mallen och något vi får 8 BUMSEN 1 – 2010 leva med. När styrelsen började arbetet diskuterades många alternativ, allt från olika symboler med eller utan motorcykel till vårt gamla vapen “Tre kronor”. Efter att internt ha diskuterat ett antal alternativ, utkristalliserade sig dessa i fyra varianter. Dessa fyra har sedan stötts och blötts och dessutom granskats av två fristående varumärkesexperter (Vår klubb kan ses som vilket varumärke som helst där våra medlemmar förväntar sig ett innehåll och en kvalitet). De fyra alternativen har varit: • Enbart flagga • Flagga med motorcykel • Flagga med symbol för Sverige (arbetsnamn “Flagga med norrsken”) • Tre kronor som finns i dagens logga. Styrelsens förslag blev den logga som beslutats och vi resonerade så här. Enbart flagga Vi vill visa att vi tillhör en internationell sammanslutning BMW-motorcykelåkare med hemvist i Sverige och stolta över det land vi representerar som motorcyklister när vi är ute och åker. Det etablerade sättet att visa land och landstillhörighet är att använda flaggan och på så sätt visar vi när vi besöker andra länder varifrån vi kommer samtidigt som vi här hemma i Sverige visar att vi tillhör en internationell förening motorcyklister. Det räcker med att se ett internationellt idrottsarrangemang för att inse hur stark denna koppling är. Flagga med motorcykel Det framgår på många sätt att vi är en motorcykelklubb så av den anledningen behöver vi ingen motorcykel. Största skälet att ha en motorcykel i flaggan vore att “liva upp” bilden med något. Skulle vi välja en motorcykel uppstår andra problem, t.ex. vilken modell skall vi välja. Vår klubb har en mycket bred verksamhet, allt från bana och grus till touring. Valet måste dessutom vara “tidlöst” då det som verkar modernt idag är en gammal modell om 3-5 år. Flagga med “norrsken” Eller “varför inte en dalahäst en Orreforsvas eller en älg” vilket kanske hade varit helt OK om man vänt sig till turister. I övrigt har det ingen funktion. Man måste inse att den största delen av jordens befolkning inte varit i Sverige och vet heller inte var Sverige ligger. Tala med en amerikan så kan denne inte ens skilja på Sverige och Schweiz, än mindre koppla älgar och norrsken till oss. Enbart tre kronor Det är ingen som förstår, mer än möjligtvis ishockeyfantaster och ungefär som det sagts “FBU på Hjul”. Sammanfattning Efter att ha inhämtat synpunkter från DO har styrelsen beslutat att det är den svenska flaggan som är vår symbol för klubben. Flaggan är en landssymbol i alla sammanhang, det räcker med att se vilket sportevenemang som helst och är även det alternativ som framhållits av de varumärkesexperter vi frågat till råds. Vi är en klubb med en enorm bredd på våra aktiviteter och loggan måste fungera för alla, nu och i framtiden. Till sist, vårt beslut måste inte vara för evigt, om det skulle hända att vi hittar något annat i framtiden så är det inte “förbjudet” att utveckla och ändra vår logga. Bara vi håller oss inom “ramarna”. GEORG MÜLLER VICE ORDFÖRANDE