Bumsen 1
Grossglockner Hochalpen Strasse Denna väg öppnade
s 1935 och är c:a 48 km lång. Den börjar i Bruck i Salzburger land och slutar i Heiligenblut i Kärnten. Otaliga är väl de medlemmar i BMW-klubben som åkt denna sträcka. Vi beundrar utsikten över Alplandskapet, men tänker kanske inte på att här har kanske bara några veckor tidigare snön legat djup. Hur mycket snö är det vi talar om ? Naturligtvis varierar det från år till år. Förra året var snödjupet som mest, ca 10 meter, mellan Hochtor-tunneln, högsta punkten c:a 2 500 m över havet, och Fuscher Lackke. Den snömängden var bland de största sedan vägens öppnande 1935. RÄTTELSE I förra Bumsen smög det in sig ett litet fel på sidan 22. Bilderna på den sidan är fotograferade av Lottie Lidbeck och ingen annan. Rätt ska vara rätt! Bilden här nedan tog jag 1982 från förarplats på min BMW R 100 RS -81:a. Vi var på väg till Heiligenblut och passerar här Großglockner Hochalpen Straße. Som synes hade fler motorcyklister valt samma väg denna dag. Håkan Björsby ML 2650088 Hur får man då bort denna enorma snömängd? Man har tillgång till fem gigantiska snöslungor, var och en vägandes 15 ton, som sprutar snön bort från vägbanan. Snöslungorna byggdes av Straßenbauer Franz Wallack och är namngivna efter konstruktören. Åker man tidigt på säsongen kan man se hur maskinerna ätit sig in i snöväggarna. Min fru och jag åkte vägen i början på juni, ett år då snödjupet vid vägkanten säkert var 5-6 meter och smältvattnet rann över vägbanan. Dessa snöslungor har använts sedan 1955 och man kan ju fråga sig hur snön tidigare avlägsnades. Det är ansenliga mängder snö som skall avlägsnas till vägens öppnande i början på maj. I år var det en volym på 600 000 kubikmeter! Hade man lastat snön på godsvagnar, så hade tågets längd varit 190 Km. Vi vet att många motorcyklister åker här, men hur många är det som kör Großglockner Ho24 BUMSEN 1 – 2010 Asfaltering sker med en extra sträv asfaltblandning. Skyddsräckena är tvådelade ”aluminiumplank”, där den undre plankan vilar mot marken. Jämför detta med våra vajerräcken så ser man att det tänks annorlunda här. När vi åker på vägen bör vi sända en tacksamhetens tanke till Herrn Wallack, som konstruerade snöslungorna, samt alla de som röjer bort den enorma mängden snö, så att vi kan befara denna underbara alpväg redan i maj om så önskas. När man ändå är där bör ett besök i Heiligenbluts kyrka ingå i programmet. De i kyrkan befintliga målningarna är helt underbara. Faktauppgifter över Grossglockner Hochalpen Straße hämtade från den Tyska mctidningen ”Reise-Motorrad”, nr 4-2009. Sören Bäckstedt ML 2650292 chalpen Straße per år? 2008 var det 75 000 och är därmed till den betalväg som lockar till sig flest motorcyklister. Tvåa kommer Timmelsjoch-straße. Säkerhetsmässigt är vägen ett föredömme. Sedan 2003 har säkerhetsarbetet konsekvent pågått år från år, allt för att göra det så säkert som möjligt för oss motorcyklister. Under 2008 skedde endast åtta olyckor med mc inblandade på vägens 48 km, och av dessa rubricerades fem som lätta olyckor. Vad har då gjorts för att, så gott det går, göra det så säkert som möjligt för oss mcförare/passagerare?