Bumsen 1
Originalbroschyren från 1989, som anger 988 m3 cy
lindervolym på samtliga K 100, samt BMW:s utmärkta monteringsanvisning för extra instrument och handskrivet ordererkännande underskrivet av ”Bäckis” samt garantibevis. twi n , square fours, tvåtaktare och kedjedrift var uteslutet. Det var Josef Fritzenwengers experiment med en fyrcylindrig bilmotor från Peui n p å 1990talet. Teknikerna gjorde också prov med en 1 000 cc vattenkyld twin, men den vibrerade så pass att inte ens en traktorförare såg u t som GPseriens vinnarcyklar. Det man sökte var en modern efterföljare till de pålitliga boxermotorerna, som kunde leva långt hade accepterat det. I det långa perspektivet såg man att folk skulle få mer tid och ekonomi för fritidsaktiviteter, och att motorcyklar skulle säljas bl.a. för att människor ville förverkliga sina drömmar om resor och äventyr. BMW försöker alltid gå sin egen väg och det innebar i det här fallet att V-twins, vertikal Redan 1977 hade man tagit fram två prototyper, en fyrcylindrig på 1300 cc, benämnd K4, och en trecylindrig på 1000 cc, benämnd K3, där cylinderhuvudena låg på högra sidan, tvärtemot den slutgiltiga lösningen. Detta medförde problem med att placera ljuddämparen, då den låg på samma sida som kardanaxeln och de gick dessutom inte bra vid högre hastigheter. Efter 18 månader hade man kommit fram till slutsatsen att motorcyklar med stora motorer måste bli breda, långa, mycket tunga BUMSEN 1 – 2010 27 geot som ledde fram till CDS, eller Compact Drive System, som BMW skulle komma att kalla det. tobahnprojektilen