Bumsen 1
2010 är ett jubileumsår Förmodligen har ni redan
upptäckt BUMSEN REDAKTIONEN Chefredaktör och ansvarig utgivare HAGEN HOPP bumsen@bmwklubben.se Redaktörer LARS MALM CLAS ROSENBAUM BRITT-HÉLÉNE JAKOBSSON TOMMY VAN GINHOVEN PATRICK JANSON ANNONS - OCH PRODUKTIONSANSVARIG Material skickas till: Hagen Hopp Grindtorpsvägen 35 183 49 TÄBY 08-758 64 66 070-782 30 33 bumsen@bmwklubben.se UTGIVNING 2010 Nummer 1 - februari Nummer 2 - april Nummer 3 - juni Nummer 4 - oktober Nummer 5 - december MANUS STOPP MATERIAL Nummer 2/10 - vecka 10 TEXTER Levereras i digital form i någon av de vanligaste formaten för ordbehandlingsprogram för Mac eller PC. BILDER Bör helst vara digitala och i originalformat (JPG eller TIF), d.v.s. ej manipulerade och i högsta tänkbara upplösning. Traditionella färg- eller svartvita papperskopior, negativ eller diabilder går också bra. Digitalt material återsänds ej. Material som önskas i retur skall medföljas av ett adresserat och frankerat kuvert. TRYCK Denna Bumsen trycks i ca 6.000 exemplar av Edita Västra Aros i Västerås. Tryckeriet är Svanmärkt och miljöcertifierat. BUMSEN PÅ INTERNET Artiklar och fotografier som är avsedda för publicering i Bumsen förutsätts dels kunna lagras digitalt, dels också kunna användas på klubbens hemsida (http://bmwklubben.se) utan särskilt medgivande från upphovsrättsinnehavarna. Upphovsrättens regler respekteras dock alltid. OMSLAGSBILD Elisabeth Grefalk med S 1000 RR Foto: Hagen Hopp BUMSEN NR 1 – 2010 4 8 9 10 13 20 26 32 34 42 48 50 Vägen till andra sidan jordklotet Nya klubbloggan Ordförande har ordet Distriksinformation Nya medlemmar Se och synas - trafisksäkerhet Modellsyn - K 100 RS Övning ger färdighet Amatörrenoverare i proffsklass Vilda västern-rutten Brorsans bryderier Sälj & köpmarknaden NÄSTA NUMMER manus stopp vecka 10 - utgivning april BUMSEN 1 – 2010 3 Bumsens nya logga och det nya klubbmärket på omslaget. Om klubbmärkets tillkomst kan ni läsa mer om på sidan åtta. I och med formen på det nya klubbmärket så uteslöt det den tidigare naturliga användningen och därför passade vi på att justera Bumsens fonter till en lite luftigare och tidsenlig form där nya klubbmärket passade in naturligt. På sidan 41 kan ni också läsa lite om klubbens nya kommunikationssystem vilket medför att Bumsen får en ny e-post adress, d.v.s. bumsen@bmwklubben.se och det är denna som gäller från och med nu. Vill också passa på att tacka alla för de positiva reaktionerna angående förra Bumsen. Vet inte varför det blev så men kanske mixen var speciellt tilltalande. Själva tycker vi inte att den var så mycket annorlunda än de föregående numren under 2009 men det är ju alltid roligt när Bumsen uppskattas. Det verkar också så att Bumsen inte bara uppskattas av medlemmarna utan även av våra kära annonsörer, för utan dem skulle de bli betydligt svårare att kunna hålla den kvaliteten som vi nu har på Bumsen. Hur vet vi då att de uppskattar Bumsen? Jo, när jag som vanligt tog kontakt med dem i januari för att stämma av deras annonsönskemål så både framförde många detta och visade även i En av BMW:s mest framgångsrika modeller fyller också 30 år och självklart syftar vi på GS-modellen. Redan i nästa nummer av Bumsen skall vi försöka uppmärksamma detta. Under en eftermiddag i slutet av januari deltog jag på ett av klubbens styrelsemöten och vi diskuterade bl.a. klubbens marknadsföring. Fick också frågan vad redaktionen skulle kunna behöva hjälp med för att framställa Bumsen smidigare och det naturliga svaret blev: –Den absolut bästa hjälpen är att få in ett komplett material i god tid! Hur ska vi då marknadsföra klubben ännu bättre? Vid en av fikarasterna kom Matz Zingmark med en bra idé. –Släng inte Bumsen utan lägg istället ut den hos din frisör, tandläkare, arbetsplats m.m. så att fler kan ta del av den! Det var väl en en bra idé? HAGEN HOPP CHEFREDAKTÖR handling genom att så gott som alla fortsätter med sina annonseringar och några nya har också anslutit sig. Detta kan man väl bara tolka på ett sätt, eller? 2010 är ju också ett jubileumsår i klubbens historia - vi kan och skall också fira 25 år som klubb - speciellt på årsmötet som man kan läsa om på sidan 22-23.