Bumsen 1
större problem då en 5-dollarsedel räcker långt.
Men i Sverige är det litet knepigare. Givetvis hade vi tänkt på detta i Kina och Robertos teoriprov var inbokat två dagar efter hemkomst. Planen var att ta körkort under juli. Detta kan tyckas litet väl optimistiskt. Men med en stor portion optimism och goda vänners hjälp går det mesta att ordna. Ett samtal till Vägverkets bokning för uppkörning sade att första tiden var i mitten på oktober. Så kunde vi inte ha det. Ett antal samtal senare blev det den 30 juli i Eskilstuna istället. Körlektioner Ett par körlektioner i en trafikskola för att lära sig lågfartsdelen är ju alltid bra, gärna i Eskilstuna då Roberto aldrig kört där tidigare (vi bor i Stockholm). Ett litet problem var att det var lika fullt överallt då alla av någon konstig anledning ska ta körkort just denna månad. Dessutom var det tung behörighet som gällde för att få köra Dakaren, men den i sig räknas inte som tung (den klarar gränsen på 35kW men inte kravet på 700 kubik). Tack vare Magnus på Engströms trafikskola lyckades Roberto få två lektioner dagen före uppkörningen och fick dessutom låna uppkörningshojen under kvällen för att öva. Det blev en lång dag där Roberto fick 6 BUMSEN 1 – 2010 kämpa med att lära sig köra en låg sporthoj med sämre svängradie än den egna. Morgonen efter gick vi upp tidigt för att hinna öva ytterligare före uppkörningen, sen var det bara att köra. Gick hur bra som helst! Förberedelser Vi provkörde våra motorcyklar hela sommaren samtidigt som vi började ta reda på hur man egentligen går tillväga för att transportera motorcyklarna till andra sidan jordklotet. Vilka dokument behövs? Hur korsar man gränser? Vilka försäkringar gäller? Hur går frakten till? Hur packar man ner motorcyklar? Vilken utrustning behövs? Samt en miljon andra frågor. Sakta men säkert, ibland smärtsamt sakta, tog vi reda på svaren. Frakten Vi funderade på att skicka dem med ett Ro-ro-fartyg (Roll on roll off) men valde av olika anledningar att skicka dem nerpackade i en trälåda. Vi använde oss av Tellus Shipping i Göteborg för att skicka dem till Valparaiso i Chile. De tar betalt per kubikmeter, det gällde således att göra lådan så liten som möjligt. Det visade sig att man inte kan ta vilket virke som helst för att bygga en låda. Det finns en del regler och bestämmelser såsom ISPM 15, vilken är en internationell standard för träemballage. När vi väl hade emballaget krävdes två intensiva dagar för att packa motorcyklarna och all packning. Det blev grymt bra om vi får säga det själva! Vi skickade iväg motorcyklarna från Stockholm den 4:e november. Den 10:e november sändes de iväg från Göteborg och planerades vara framme den 12:e december. Det blev dock inte riktigt så. Fartyget blev försenat en vecka, enligt fraktföretaget på grund av att kaptenen insjuknat. Vi tänkte då att vi skulle hinna få dem före jul. Icke. Fartyget blev försenat igen. Och ännu en gång. Först den 28:e december lyckades vi få ut våra kära motorcyklar. Äventyret börjar Som tidigare nämnt befinner vi oss i Antofagasta, Chile. Att hämta ut motorcyklarna och ta dem hit från Valparaiso i tid för att hinna fira nyår med familjen var ett rejält uthållighetsprov på fyra dagar. Dag ett började med ett besök hos tullen. Efter en del spring efter kopior fick vi tillstånd att temporärt importera motorcyklarna till Chile. Så långt allt väl. Sedan åkte vi till firman som förvarade vår låda. Via telefon hade vi fått klartecken till att