Bumsen 1
SE och SYNAS TEXT OLLE AHLSÉN ML 2654556 Projekt:
Se och Synas är ett trafiksäkerhetsarbete inom BMW MC-klubben Sverige. Bakgrund BMW:s motorcyklar förknippas ofta med en hög grad av säkerhetstänkande! BMW-klubben har redan idag en väl utvecklad säkerhetskultur, men denna måste hela tiden utvecklas för att sikta mot målet: Nollvision! I dagsläget genomförs flera bra kurser i manövrering av MC på gokart-banor och större motorbanor. Däremot är det mindre vanligt med utbildningar och utbildningsmateriel i frågor som rör förebyggande säkerhet. Klubben behöver dessutom utbildningsmateriel som ger stöd för påverkan av motorcyklisternas attityder. Det är viktigt att vi kör med fantasi och omdöme, och använder kunnandet på alla sätt. På senare tid har dessvärre ett flertal allvarliga olyckor inträffat på våra vägar, där förarens körkompetens bedömts som hög men trafiksituationen blev för svår. En säker MC-förare behöver både goda körkunskaper och, minst lika viktigt, förmågan att ”läsa” och förutse trafiksituationer samt vidtaga lämplig åtgärder. Syfte Projektets syfte är att ta fram informationsmaterial och utbildning i att: • kunna hantera motorcykeln i kritiska situationer, • lära sig förutse och planera körningen med rätt framförhållning i olika trafiksituationer, • förstå vikten av att synas optimalt för medtrafikanterna. Projektbeskrivning Benämningen Se och Synas är samlingsnamnet för projektet, där Se innebär att man lär sig förstå blickens betydelse vid mc-körning, • man hamnar där man tittar, • vid hög fart uppstår tunnelseende, • vid hög stresspåverkan drabbas man av tunnelseende, och i värsta fall mental låsning, • vid paniktillstånd drabbas man av blicklåsning, • bredblick ökar möjligheten att upptäcka faror i tid. En MC-förares realtidsbeteende avgörs 20 BUMSEN 1 – 2010 • (bristande) egen kompetens, uppmärksamhet och attityd, • medtrafikanternas (bristande) kompetens och uppmärksamhet, • vägens beskaffenhet, vädrets påverkan och ljusförhållanden, • vilt och föremål på och vid vägen, • hastighet och bromsförmåga. Inom projektet kommer vi att belysa hur dessa risker kan reduceras. Underlag För att ”inte åter uppfinna hjulet” ingår i projektarbetet att undersöka vad som redan är gjort. Materialet vi har tillgång till hittills är följande: • ”Stress, panik, tunnelseende och blicklåsning.” FOU-studie av KFL, Janne Za, • ”Säker bakom styret”, ett SMC-projekt, • ”MC-teknik” av Nicklas Lundin, • ”Ledarskapsutbildning för SMC-instruktörer” av Nicklas Lundin, • ”Utbildningstrappan inom BMW-klubben”, • utvärdering av mc olyckor inom VV och SMC, • klubbmedlemmarnas erfarenhet och kompetens. Fler tips och hjälp i detta arbete mottages med glädje. Ekonomi Projekten drivs med huvudsakligen ideeltill största del av den bild ögat tar in och förmedlar till hjärnan. En mindre del kommer från känsel- och ljudintryck, beroende på situation. Hjärnan söker hitta en liknande situation i sin erfarenhetsbildbank för att handla. Detta förklarar begreppet ”Övning ger färdighet”. Genom att köra/öva mycket byggs erfarenhetsbildbanken upp, den behöver ständigt fräschas upp. Synas. Dagens ”mode” med svarta, grå eller vita motorcyklar, vilka smälter samman med bakgrunden, samt mc-ställ i diskreta, ofta mörka färger, gör att man inte syns så bra för sina medtrafikanter. Vi ska inom projektets ramar påvisa hur viktigt det är att är att du syns för andra trafikanter. Vilka risker finns i trafiken? Riskerna i trafiken kan indelas enligt följande: la resurser. Vid behov av medel kommer vi att ansöka om det i lämplig instans. Resurser Projektgruppen består av Olle Ahlsén (sammankallande), Anders Borgvall, Bror Gårdelöf, Pär Johansson, Jan Zetterlund och Matz Zingmark. Vi söker fler frivilliga resurser! Sammanfattning Dagens olycksutveckling kan till stor del hänföras till motorcykelförarens bristande riskbedömning i olika trafiksituationer, kombinerat med medtrafikanternas begränsade förmåga att uppmärksamma och ta hänsyn till oss motorcyklister. Det vi också med tydlighet ser är att ”farten dödar”, d.v.s. genom att enbart sänka farten något kunde många av de inträffade olyckorna ha undvikits, eller åtminstone resulterat i mindre skador. Detta är lätt att säga. Betydligt svårare är att få var och en att inse att ”det gäller ju även mig!” Projektgruppens övertygelse är, att vi med den samlade erfarenheten inom klubben och genom att informera och tipsa varandra kan bidraga till att minska olycksriskerna. Projektgruppens delprojekt, pågående och planerade: • Varselväst, som syns både framifrån och bakifrån, då man sitter på mc. • Reflextejp för bättre synbarhet både framifrån och bakifrån. • Bildspel att användas i studiecirklar och på klubbmöten. • Trycksak om rätt beteende i olika trafiksituationer. • Trycksak om gruppkörningsregler. • Göra upplysande filmsekvenser med olika riskfyllda trafiksituationer. • Underlag och tips om hur en DO kan genomföra lokala aktiviteter, enskilt och i samarbete både med andra distrikt och med SMC. • Ögats funktion, varför ögat är vår viktigaste sensor vid mc-körning. Här behövs frivilliga krafter! Tidtabell Arbetet är redan påbörjat i form av olika delprojekt och kommer att pågå löpande.