Bumsen 1
gång till ett garage och några vettiga verktyg är
ett plus. För min personliga del är det vissa andra saker som även de är viktiga för att renoveringar skall vara riktigt kul. Ordning och reda är otroligt viktigt. Det bör dessutom vara rent, otroligt rent. Bra belysning och ett lyftbord av något slag är för min del väldigt viktigt. Ett och annat projekt jag gett mig in på har kallnat under resans gång. Det kan ske av olika anledningar och har man då ordning på prylarna så kan man, med lite tur, få vettigt betalt även för ett halvfärdigt projekt, förutsatt att det är en någorlunda intressant cykel. Att ligga på ett garagegolv med dålig belysning och dåliga verktyg (skiftnycklar och dylikt) är inte min pryl. Mitt första BMW-projekt var en R 60 jag köpte i början av 90-talet. Jag är dess tredje ägare och den inköptes 1969 som ny till Polisen, men användes aldrig av dem då de i samma veva gick över till R 75/5, utan gick direkt vidare till TSV där den användes som tjänstecykel av den person jag köpte den av. Han köpte loss sin gamla tjänstecykel från TSV och hade den tills jag dök upp och köpte den av honom för ungefär femton år sedan. R 60:n har jag kvar än i dag och den är i ett bra originalskick. Motorn är renoverad och den är allmänt uppsnyggad, men med en fin patina. Projektet därefter var en vit R 69:a. Den skulle egentligen ha varit en R 69 S men med ett nyare luftfilterhus och en utbytesmotor så var den svår att skilja från en S. Efter en koll av ramnumret uppdagades dock detta när den redan stod i mitt garage. Cykeln var komplett och ett ganska bra renoveringsobjekt då den nått slutet på sin tekniska livslängd. När den väl var renoverad och klar så var mycket mer utbytt än vad jag i min värsta fantasi hade kunnat föreställa mig innan jag påbörjade renoveringen. En inte helt oviktig lärdom inför kommande renoveringar. En riktigt rejäl ”Ground up”-renovering kostar minst dubbelt så mycket som du tror. Ibland kanske mer än så! Det är därför viktigt att försöka skaffa sig en realistisk bild av vad det kan komma att kosta innan man kör igång. Ibland kan man förskräckas när man tittar på sista raden, vilket jag gjorde inför en planerad renovering av en R 90 S jag köpte för ett år sedan. Det är då bättre att upptäcka detta innan man börjar skruva isär den. Vad min vita R 69:a kostade att renovera har jag inte räknat ihop och jag tror inte att jag ska lägga så mycket krut på det. Att hitta delar till dessa äldre BMW-cyklar är förhållandevis enkelt. Men tillgång till Internet är nästan en förutsättning. Det finns ett antal bra tyska företag som säljer delar, och dessutom (minst) en i Schweiz som är väldigt bra. Även i USA finns ett antal bra företag som säljer delar. Dessvärre får man betala både moms och tull när man köper utanför EU och det gör dessa delar en smula dyra. Det är viktigt att jämföra kostnaden för att renovera i förhållande till att köpa nytt. Att renovera t.ex. en VDO-hastighetsmätare är knappast en bra investering. BMW säljer fortfarande nya och en renovering plus frakt för några hundralappar blir lätt ett dyrare alternativ än att åka in till första bästa BMW-återförsäljare och köpa en helt ny. Jag råkade en gång, i min okunnighet, köpa en på eBay som inte var i original. Det var en riktigt dålig affär då det var en billig kinesisk kopia till ungefär samma pris som en originalmätare från BMW. Renoveringen av BMW R 69 36 BUMSEN 1 – 2010