Bumsen 1
Jag hade letat efter en BMW 25/2 1951-53 under c:
a ett års tid då en dök upp på Blocket. Den var av årgång 1952, var besiktigad och skulle fungera. Säljaren begärde 25 000 kr eller bud så jag fick lägga 26 100 kr. Tog hem nyförvärvet och tittade igenom hojen. Trasig sadel, litet småbucklig, taskig lack, lackerade ekrar och de handdragna vita ränderna var jättetråkiga. Men jag var nöjd för nu hade jag något att pyssla med. Köpte hojen den 3:e mars 2010 och hade hört att Gärdesloppet skulle vara den 30:e maj så jag tänkte att det skulle vara kul att vara med där. Ville ju ha en fin hoj så jag tänkte snygga till den något! Lycklig ägare och renoverare. TEXT ULF LIIKAMAA ML 2680943 RENOVERINGSFOTO ULF LIIKAMAA FOTO HAGEN HOPP ML 2650962 Jag hade aldrig renoverat någon motorcykel tidigare men den 14:e mars började jag i alla fall att skruva isär hela hojen i smådelar. Motorn var renoverad 1975 och hade inte gått många mil därefter, dock behövde alla packboxar och packningar bytas för de läckte uppenbarligen olja. Tog kontakt med Wheeler Dealer i Stockholm och åkte dit för att visa upp hjulen. Han mätte offset och kollade fälgarna så att de var OK. Därefter kunde jag ta bort alla ekrar. Köpte ett blästerskåp och började blästra alla delar utom ramen, den lämnade jag bort för blästring. När man blästrar dyker det alltid upp många gamla spackellagningar och litet andra överraskningar. Efter blästring var det dags att svetsa litet på skärmarna. Där det varit spackel fanns det naturligtvis en del hål. Sedan dags att börja tenna. Tank och skärmar var ingen lek, speciellt när man inte gjort det tidigare. Det blev många fula ord men till slut fick jag till det och efter många timmars slipning vart det riktigt bra. Strålkastare med säkringshållare, laddlampa, neutrallampa och tändningsnyckel. Man ser även styrlåset, men det har man i fickan under färd. Ramen och stödet skickades iväg på pulverlack. Resten grundlackades med epoxigrund. Tänk att en gammal och så liten motorcykel har så många smådelar. Sedan dags att lacka. Allt gick jättebra utom tank och skärmar som jag tyvärr fick litet damm på. Fler fula ord! Lämnade bort dem för lackering. Lade två lager lack och tre lager klarlack. Fälgarna lackades med silver i mitten enligt original. Därefter var det dags att fixa stripen, de klassiska vita BMWränderna som helst skall vara handdragna och inte tejpade. Maskningen tog många timmar och ännu fler fula ord men det blev snyggt till slut. Nu var det dags att beställa delar från Tyskland. De skickades med UPS standard och det betydde att delarna var här på tre dagar. Sedan började det roliga! Bytte alla packboxar och BUMSEN 1 – 2011 13 ord och intensivt arbete R 25:an till en vacker...