Bumsen 1
provkörda 2011:s nyheter provkörda 2011:s nyheter
provkörda 2011:s nyhete Tredje versen i omnämnda ballad gjorde sig påmind redan under landningen i Malaga. Med sin ouppnådda röst och känsla kved och suckade Elvis fram textraderna och det råa pianot gjorde sitt till, men inte ens detta kunde få mitt goda humör i obalans. För det första var det tisdag och jag hade denna dag fullt inplanerad och även den kommande söndagen. Blue Monday har av engelska forskare utsetts till den tredje måndagen i januari. Förmodligen för att vädret då är som tråkigast och alla pengarna är slut efter julräderna i shoppingtemplens gallerior. Dessutom var hon ju inte borta för om bara några ögonblick skulle vi ju träffas, K 1600 GT och jag. How´s the world treating you? Swiss gick snyggt och prydligt ner på Malagas flygplats och någon timme senare checkades det in på hotell Beatriz i Fuengirola dit BMW Nordic hade bjudit till provkörning. Ytterligare en timme senare hade jag fått i mig en sen lunch och fått nycklarna till en K 1600 GT samtidigt som frågan ställdes om jag önskade en liten teoretisk genomgång av cykelns funktioner. Det kan man ju tycka är litet löjligt men skulle visa sig fullt nödvändig. Visst, ettans växel ligger neråt och resten uppåt även på denna BMWmaskin och återstoden av de sedvanliga reglagen finns på de vanliga ställena med samma funktion. Men sedan var det ju det där med hjulet vid vänster handtag, som har lite mer en än funktion. En fullutrustad K 1600 GT, vilket detta var, är ju nerlusad med funktioner som ESA, AUDIO, GPS, körmodus o.s.v. och nästan allt regleras från detta hjul. Kräver naturligtvis litet anpassning men grundfunktionen är helt logisk och man lär sig snabbt. Hur hade BMW egentligen tänkt när man beslutade att producera denna sportiga lyxtourer och vilka kundgrupper siktade man in sig på? Goldwingägarna? Knappast, de är orubbliga på sitt julgransaltare, precis som HD-åkarna. Nej, den tänkta köpgruppen består nog av alla de som kör de japanska fyrcylindriga touringloken med beteckningar som GTR, Pan European och FJR, det vill säga om de önskar kliva upp i touringens elitklass vad komfort gäller och samtidigt kunna framföras minst lika sportigt. Det gäller även sporthojsägarna som önskar kliva upp i lyxtoringsegmentet men fortfarande vill kunna köra och inte bara åka hoj. BMW-ägarna då? Ja, svaret blir onekligen ganska självklart. K 1600:an har ju redan ersatt både K 1200 LT och K 1300 GT och då kvarstår endast R 1200 RT och i viss mån R 1200 GS Adventure men dessa lirar dock i en annan division vad touringinriktning gäller. Hur har då BMW lyckats? Satte mig ner på hotelltrappans övre avsats och under tiden som designen beundrades på denna sexigt röda skapelse funderade jag några minuter på ovanstående, allt medan andra versen plötsligt gjorde sig påmind men inte ens Elvis mest sorgsna tolkning kunde få mig på ett tråkigt humör. Denna dag betydde visst någonting och BUMSEN 1 – 2011 27