Bumsen 1
SNART FRI HASTIGHET – ÖVERALLT? Nedanstående rade
r inkom till redaktionen och fanns att beskåda på svenska Auto motor & sports nätupplaga för ett par veckor sedan. Intressant läsning tyckte vi och härmed har även alla andra i klubben möjlighet att ta del av informationen. ”Mycket talar för att hastighetsgränsen på de brittiska motorvägarna höjs till 130 km/h, enligt uttalanden från regeringshåll. Orsaken: Transportministeriet månar om ekonomin och säkerheten. Det blir allt fler länder i Europa som höjer sina hastighetsgränser och nu står Storbritannien i tur att ändra från 70 till 80 mph, d.v.s. öka till 130 km/h. I Polen blir det snart 140 km/h och i delar av Italien är 150 km/h högsta tillåtna fart. Hastighetsgränsen på de brittiska motorvägarna har varit densamma sedan 1965, alltså 70 mph vilket är litet drygt 110 km/h. Många kritiker har påpekat att den hastigheten i mitten av sextiotalet var topphastighet för många bilar – det är för långsamt för dagens. Det brittiska transportministeriet har gjort flera undersökningar om det brittiska vägnätet de senaste åren och slutsatserna är att det vore lämpligt att höja hastighetsgränsen – både av ekonomiska och av säkerhetsskäl. – Vi har gjort mycket noggranna ekonomiska analyser. Vår slutsats är att det vore lönande för vår nation att höja hastighetsgränsen. Vi bör alltså göra det snarast, påpekade statssekreteraren Philip Hammond. Idag är det många länder i Europa som har hastighetsgränsen 130 km/h. Bland dessa finns Frankrike, Polen, Portugal och Italien. Det finns också delar av det italienska motorvägsnätet där 150 km/h är högsta tillåtna fart. I Tyskland har delar av Autobahn en högsta tillåtna hastighet på 120 km/h. Men på en fjärdedel av det tyska Autobahn-nätet är hastigheten inte alls begränsad. Trots detta är det relativt sett färre dödsolyckor på de motorvägar som har fri fart, jämfört med dem som är hastighetsreglerade. Om Storbritannien höjer hastighetsgränsen på motorvägarna är det också sannolikt att man sänker hastighetsgränsen på vissa hårt trafikerade småvägar och stadsgator. Samtidigt vill man gärna ta bort många trafikljus – de senaste åtta åren har antalet ljusreglerade korsningar ökat med hela 30 procent och det stoppar upp trafiken”. 34 BUMSEN 1 – 2011