Bumsen 1
FOTO JOACHIM CRUUS / Allt om MC ingenting var bru
tet, definitivt fanns där inga knäckta drömmar. Nej här skulle vi verkligen undersöka hur världen egentligen hade tänkt sig behandla denna sexcylindriga skönhet. När man är ute på liknande provkörningar så jobbas det till och med under lunchuppehållet. Alla vill få iväg sitt material till redaktionernas deadline. Det mest utmärkande med K 1600 är naturligtvis den helt nykonstruerade sexcylindriga motorn och halvljuset med adaptiva xenonstrålkastare. Vad motorn gäller så kan man redan vid anblicken absolut inte säga emot BMW att detta är den lättaste och kompaktaste raka sexcylindriga motor som byggts. Man kan nästan se att det är så. Vid en snabb studie av motorns effekt- och vridmomentskurva – 160 hk vid 7 750v/m och 175 Nm vid 5 250v/m – så förstår man att inget annat än ett vridmomentmonster stod i fokus vid dess konstruktion. Dessutom har man redan 125 Nm till förfogande vid 1 500 v/m. En rak sexcylindrig motor från BMW borde ju inte erbjuda något annat än en vibrationsfri gång. Förhoppningsvis skulle oklanderlig funktion även gälla växellåda och hela drivlinan, BMW: s bilar är där ledande. Höga låg också förväntningarna på att den 319 kg tunga fulltankade GT ändå skulle vara lätthanterlig men även bjuda på ett sportig framförande, naturligtvis med maximal komfort. Multiratten som styr många funktioner på K 1600 GT. Man kan vinkla ut denna lilla spoiler och på så vis styra in svalkande luft både mot förare och passagerare. Luftnipplarna är vända 90° från hjulet och detta underlättar åtkomligheten. Instrumentpanelen visar en mängd information och kan ibland upplevas som litet plottrig. En vanesak? I Ronda finns världens första tjurfäktningsarena och visst är väl K 1600 GT lika potent som tjuren? Det är trångt och svårt att få en skymt av de sex avgasrören. Det finns två små fack i kåpan ovanför fötterna. 28 BUMSEN 1 – 2011