Bumsen 1
turistbroschyrerna kan man utlästa att öarna är b
ebodda året runt. Den fågelintresserade kan se fler havsörnar här än på någon annan plats i Norden. Här kan man även, med lite tur, se den vackra lunnefågeln. För den historiskt intresserade finns ett antal krigshistoriska platser att stanna vid. Det finns både minnesstenar och gamla befästningar att beskåda. Norska västkusten kan för många mcåkare bli en våt dröm. Det regnar ofta och man måste definitivt ha bra regnkläder. Att åka de 67 milen utan att få en droppe regn på sig är sällsynt. På campingplatserna finns i regel möjlighet att torka blöta kläder. Standarden är i regel hög och flera av de jag besökte hade även hus som påminner om vandrarhem. Man kan också prova att övernatta i en så kallad rorbu, vilket är det norska namnet på sjöbod. I de små, fina fiskesamhällena finns många privata uthyrare. En del av dem hittar man på Internet om man vill boka hemifrån. Man kan uppleva RV 17 på olika sätt. En del tar den som en transportsträcka på väg till, eller från, Lofoten. Andra tar sig mer tid att verkligen njuta och uppleva, även vid sidan av vägen. Är vädret bra så är det verkligen värt att ta det lugnt. Det många absolut vill uppleva när de åker RV 17 är Saltstraumen, världens kraftigaste tidvattenström. När strömmen är som starkast så flyter den med en hastighet av 20 knop! Vill man ha koll på strömmen så finns det tidtabeller på Internet. Då jag är flyg- och krigshistoriskt intresserad, besökte jag det nybyggda flygmuseet i Bodø. Det är väl värt ett besök. Har man tid och är sugen på fler upplevelser kan man fortsätta med färja från Bodø till Sørvågen på Lofoten. En tur på cirka tre timmar. Eller så kör man till Narvik och fortsätter till Riksgränsen och in i kära gamla Sverige. God tur! Post skriptum Som motorcyklist behöver man inte betala bompenger i Norge. Det finns undantag. Jag har fått betala på vissa broar, dock inte på RV 17. Färjorna är relativt dyra. Priset varierar mellan 45 nok och 700 nok. Alla färjor jag åkte med tar betalkort. Det finns en Minibank i de flesta samhällen, så det är inte svårt att få tag på kontanter. Jag upplevde att det var svårt att ta ut pengar i affärerna, beroende på att de har sina egna kort. Däremot gick det bra att handla med Visa/MasterCard. Inför denna resa bokade jag inga övernattningar hemifrån. Annars rekommenderas det då dagsetapperna kan bli långa och man kommer fram sent på kvällen. Det gjorde att jag fick leta efter någon plats att campa. Jag planlade turen på www.viamichelin. com. Det ger en ganska bra bild över hur lång tid resan tar. Programmet tar hänsyn till hastighetsbegränsningar och färjetider. Man skall alltid ha uppsikt över djur på vägen. Man passerar många färister och det har sin förklaring i att det finns ett stort antal får som landskapsvårdar Norge. Detta innebär i sin tur att det bitvis finns hal fårspillning på vägen. Håll hastighetsbegränsningarna! Norge har de högsta böterna i världen för överträdelser. Bra länkar: http://www.viamichelin.com/ http://www.rv17.no/ http://www.lofoten.info/ – Norges svar på Higway One BUMSEN 1 – 2011 47