Bumsen 1
Sänkt premie för vissa Rostar en BMW? Under alla
år jag hållit på med Märkesförsäkringen har det varit unga personer bosatt i storstad som stått för många av skadorna. När jag tillsammans med If inför 2011 gick igenom skadorna kunde jag konstatera att en gammal sanning fortfarande gäller. Vi har tidigare sänkt premien för gruppen 50+ i två steg. Först med 5 % och ett år senare med 10 %. Nu inför 2011 sker på nytt en sänkning för denna grupp, dock i trafikzonen mindre städer och landsbygd. För att ta reda på vilken trafikzon du tillhör kan du gå in på www.if.se/bmw Nyhet 2011 Maskinskadeförsäkringen är förlängd till 6 år eller 10 000 mil. Som vanligt var If representerad i BMW:s monter på MC-Mässan i Stockholm. Roligt att mässan var tillbaka. Där fick jag tillfälle att träffa många glada kunder och återförsäljare. Extra roligt var att höra att kunderna var nöjda med If och den skadereglering de står för. Som ni säkert sett i TV-reklamen är If det bolag som vågat sticka ut hakan och stå för sin skadereglering. Många bolag vågar inte det men det gör däremot If. Det är ju först när skadan inträffat som de skall leverera den vara kunden betalat för och som han/hon hoppas slippa råka ut för. När nu olyckan varit framme gäller det för bolaget att leva upp till sitt rykte och efter skadereglering fortfarande ha en nöjd kund. Flera återförsäljare jag talade med berömde smidigheten med If. De slapp vänta på att en skadeinspektör skulle komma och besiktiga skadan. Tack vare snabbheten och smidigheten i skaderegleringen fick även återförsäljaren en nöjd kund. Tack vare detta rekommenderade många återförsäljare If till sina kunder. Skulle du ha försäkrat din motorcykel i annat bolag kan det vara idé att titta igenom villkoren så det inte blir en överraskning den dagen olyckan inträffar. Finns det några speciella krav jag inte kan uppfylla? Finns det extra självrisk på skyddsutrustning som ställ och hjälm vid skada? Finns det något extra olycksfallsskydd för mig och min passagerare? Vad säger villkoren om jag lånar ut motorcykeln till någon annan? Får jag någon ersättning om den då skulle skadas? Efter att ha arbetat med försäkringar i drygt 30 år vet jag att kunderna oftast inte läser villkoren utan oftast tittar på premien när de gör sitt val. Snålheten får som vanligt oftast bedra visheten. Till dig som har din motorcykel försäkrad i If uppmanar jag att kontakta mc-gruppen hos If i Sundsvall för att förvissa dig om att du har alla rabatter och förmåner som följer med din mc-försäkring. För dig som har din BMW försäkrad i If skall det finnas en boenderabatt på 15 % om du samtidigt har din villa/hemförsäkring hos dem. Du når gruppen på telefon 060-63 35 222. Föredrar du att hellre e-posta går det bra på bmwmc@if.se PS. Ett stort GRATTIS till Klubben för en fin klubbmonter på MC-Mässan. Hälsar Thomas Selldén Medlem 2652195 Ansvarig för BMW Märkesförsäkring 36 BUMSEN 1 – 2011 Vilken kvalitet kan man förvänta sig av en BMW-motorcykel och när övergår slitage till normalt åldrande? Till redaktionen inkom i stort nedanstående rader och bilder som visar rost/korrosionsangrepp på en drygt fem år gammal GS som under säsongen förvarats utomhus i saltstänkta Göteborg. När ägarna upptäckte rosten hösten 2010 skrev de till Bilia Group i Mölndal, de levererade hojen till nedanstående ägare och då med 180 mil på mätaren. Här nedan följer dessa rader samt svaret från Bilia Group i Göteborg. ”Hej Anders! Vi är två lyckliga ägare till en R 1200 GS –05. Tyvärr har vår lycka grumlats rejält. Vid en tvättning av cykeln upptäcktes rostfläckar inne i hålet på navet på bakhjulet. Redan tidigare har vår lycka grumlats när de visat sig rost på skruvhuvuden som håller fast bromsskivorna, ABS fram och bägge skruvar ovanför baklampa, samt en fläck på ”topplocket” ovanför hasplåten. Dessa tänker vi greja själva men rost inne i hålet, det klarar vi inte. Skador på utsatta ställen som vi har beskrivit, kan man ha olika synpunkter på anledningen till. Vår tidigare motorcykel, en Yamaha TDM årsmodell –95 hade inga rostskador efter 9 år som vi har haft den. Under våra samtal med klubbmedlemmar, med Lars på BMW:s verkstad i Göteborg och Martin på Kenneth MC, båda auktoriserade BMW verkstäder, har inte någon stött på detta problem med rostfläckar inne i hålet på navet. Rost på ett så skyddat ställe är ett klart fall av fabrikationsfel. Vi bifogar bilder på skadan, registreringsnummer och mätarställningen. Vår förhoppning är att Ni ska åtgärda felet. Med vänliga hälsningar Max Breset ML 2680818 Leszek Dudziak SMC ML 161422” ”Hej! Jag har pratat med Lars ang. detta och han har gjort vad han kan dvs han har sökt goodwill på detta men fått avslag ifrån BMW, och då är det tyvärr inte mer vi kan göra åt detta på en fem år gammal motorcykel. Mvh. Anders Högberg Bilia Group Göteborg”