Bumsen 1
Lite historia och några fakta om encylindriga BMW
från 1949 fram till 1967 då den sista i denna serie tillverkades. Därmed var det slut på en epok med driftsäkra små lätta encylindriga motorcyklar från BMW. R 24 – 1949 247 ccm, 12 hk, 4-vxl. Ofjädrad bak, hopskruvad rörram. Tankrymd 12 liter, verktygslåda i tanken, däck 2,5x19 fram & bak, vikt 130 kg, toppfart 95 km/tim, 0,35 l/mil. Tillverkade 12 020 st. Kostade 1 750 DM. R 25 – 1950 247 ccm, 12 hk, 4-vxl. Fick svetsad ram, inbyggd stänklapp i framskärmen, fjädring bak. Bättre dämpning i framgaffel, vikt 140 kg, toppfart 95 km/tim, 0,35 l/mil. Tillverkade 12 020 st. Kostade 1 750 DM. Ljuddämparens avslutning, så kallad fish tail. R 25/2 – 1951-53 247 ccm, 12 hk, 4-vxl. Fick bättre fjädring i sadel, resten i stort som R 25, vikt 142 kg, toppfart 105 km/tim, 0,29 l/mil. Tillverkade 38 651 st. Kostade 1 990 DM. R 25/3 – 1953-55 247 ccm, 13 hk, 4-vxl. Fick hydraulisk framgaffel, längre fjädring fram & bak, fullnavshjul med aluminiumfälgar, däck 3,25x18. Annan tank, fortfarande 12 liter och luftrenare inbyggd i tanken. Vikt 150 kg, toppfart 117 km/ tim, 0,29 l/mil. Tillverkade 47 700 st. Kostade 2 060 DM. R 26 – 1956-60 247 ccm, 15 hk, 4-vxl. Fick earlsgaffel, andra stötdämpare bak, luftrenare under sadeln, den snygga framskärmen försvinner. Ny tank 15 liter, verktygslåda tillbaka i tanken. Vikt 158 kg, toppfart 128 km/tim, 0,33 l/mil. Tillverkade 30 236 st. Kostade 2 150 DM. R 27 – 1960-67 247 ccm, 18 hk, 4-vxl. Fick gummiupphängd motor, körriktningsvisare och litet småändringar. R 27:an var den sista modellen som använde denna encylindriga motor. Vikt 162 kg, toppfart 130 km/tim, 0,39 l/mil. Tillverkade 15 364 st. Kostade 2 430 DM. 12 Här ser man den inbyggda verktygslådan i tanken. Stolt ägare betraktar sin skönhet efter många timmars arbete. Med all rätt mycket nöjd. Drivpaketet bak, man ser att kardan ligger fritt och snurrar. Hastighetsvajern går ner i växellådan, för att choka får man stänga spjället. Man får kicka utåt då vevaxeln ligger i längdriktningen. BUMSEN 1 – 2011 15