Bumsen 1
rasslande ljud och hade nog också sett fram mot e
n låda där växlarnas kuggar skulle bada i smör. Riktig så är det dock inte. Här fick jag dock inte riktigt medhåll från mina skrivande kollegor men tidens gång får väl utvisa den saken. Väl uppe i den gamla historiskt intressanta staden Ronda tog jag en paus och sorterade naturligtvis alla intryck. På vägen upp hade jag också kunnat konstatera att körställningen var utmärkt, de flesta kommer att hitta ett lämpligt läge för det elektriskt justerbara kåpglaset och även om man tittar genom glaset så har detta minimala förvrängningar, sikten i backspeglarna var mycket tydlig, det delintegral ABS-bromssystemet hade utmärkt bett och känslighet, de avtagbara men ändå med centrallås försedda packfickorna tillhör kanske inte marknadens rymligaste men räcker mer än väl till, AUDIO-systemet hade ett härligt tryck och ljud, avslutningsvis måste det väl påpekas att samtliga instrument var lättavlästa i solsken men visst är det väl mycket information som man ska ta in och ibland kändes det småplottrigt men också det är nog en vanesak. Det återstod dock att prova det adaptiva halvljuset med xenonstrålkastare. Detta skedde sista kvällen och vi var tre som gav oss ut på en nästan timslång sväng i kvällsmörkret. En av mina två följeslagare förvarnade om att hans mörkerseende för länge sedan passerat bästa förbrukningsdatum. Vi tog naturligtvis detta i beaktande och så bar det av ut på de små och krokiga bergsvägarna. Nästan omedelbart märkte jag att hastigheten inte skilde sig något från dagsljuskörningen i denna trio, kanske till och med litet högre. Framför allt kunde man omgående konstatera vilket enormt ljusflöde halvljuset gav, det adaptiva halvljuset fungerade verkligen över förväntan och lyste verkligen ut kurvorna när man lutade hojen, i kombination med de två helljusen är detta nog marknadens bästa mc-ljus. Det var inte bara den ”halvblinde” som kunde konstatera detta. Sammanfattningsvis är det bara att konstatera att K 1600 GT är en riktigt fin lyxtouringhoj med klart sportiga köregenskaper. Detaljarbetet och alla funktioner är även de på topp, dock med en eventuell liten plump för växellådans funktion. Nu skall man också ha klart för sig att detta var en fullutrustad GT som vi provade och det innebär också att en del av den nämnda utrustningen är extrautrustning. Baspriset på 210.000 kr stiger naturligvis i takt med utrustningsnivån. Toppfarten på 270 km/tim ingår dock i standardpaketet. Det var med mycket stor saknad man parkerade GT:n i hotellet garage och det var ju inte konstigt att första versen gjorde sig påmind under hemfärden. Nu vet i alla fall vi hur världen kommer att leva med K 1600 GT. Det är väl så här de flesta kommer att få se en skymt av K 1600 GT, d.v.s. när de blir omkörda av den och sedan se den försvinna i fjärran. De sex hålen i ljuddämparna talar sitt eget språk. Lägg även märke till hur kraftigt ljuddämparna är indragna mot hjulet. På den här bilden ser man också hur smal och smäcker denna skapelse verkligen är. Visst, 319 kg är inte att leka med men egentligen känns det bara vid s.k. garagevändningar i mycket låg hastighet eller när man baxar runt på en ojämn garageplan. 30 BUMSEN 1 – 2011