Bumsen 1
packningar i motorn, kollade kolvringar och venti
ler, satt i ny kamkedjespänning, ny koppling och putsade upp hela motorn. Dags för växellådan, där alla packboxar byttes ut och sedan putsades ytorna som på motorblocket. Kardanens tur. För att byta skyddsklockan bak och gummit framför den måste man pressa av skivan fram med c:a 10 tons tryck. Det är inget man gör i skruvstycket så den fick lämnas bort. Diff:en bak fick nya packboxar, packningar och putsning. Bromsar bak och fram fick en rejäl rengörning och smörjning. Det nya sadelgummit måste dras isär c:a 5-7 cm för att kunna trycka ihop stommen. Går inte att göra för hand även om man är två. Det fordrades en pallstaplare, glasfiberspännband och fler fula ord samt litet tur. Så var det dags att börja montera ihop hela härligheten i omvänd ordning och då vill man ju alltid fixa och snygga till varenda bult. Allt färdigt utom hjulen men de fick jag efter fyra veckor och dröjsmålet berodde på att jag lyckades pricka in högsäsong hos Wheeler Dealer. Äntligen fick jag montera hjulen. Ca 300 timmar senare, den 29:e maj 2010, var högtidsstunden då jag kunde hälla i olja, bensin och montera ett nyladdat batteri. Rullade ut den, öppnade soppakranen, flödade, slog på tändningen och fyra kickar senare brummade R 25:an igång. Det följde några finjusteringar innan en liten tur utanför företogs. Stor lycka då allt fungerade! Jag hade också turen att kunna ringa upp Richard Lindhe i Vaxholm när jag fick problem. Han har mycket mer erfarenhet av gamla BMW-motorcyklar. Lördagen den 30:e maj 2010 åkte jag Gärdesloppet som jag hade hoppats. Under den gångna säsongen har R 25:an alltid startat på första kicken om man bara flödat ordentligt. Under vintern har AVA MC lånat den för att ha i sin utställning bland nya BMWhojar. Framöver skall också ringen runt hastighetsmätaren bytas. Renoveringens kostnad: Delar inkl frakt c:a 7 000 kr Blästring av ram & pulverlack 1 800 kr Ekra hjulen 1 200 kr Färg, slippapper, litet smågrejor, blästersand och polerskivor ca 500 – 1 000 kr Delar som köptes: Alla packningar & packboxar till motor, växellåda och diff:en. Ekrar, handtag, fotpinnegummin, sadelgummi, lyktsarg, lamell, drev till hastighetsmätare, kardanklocka & gummi, bromsljusglas, kamkjedjespänning, kabelhärva, gummigenomföringar till motor & lykta, förgasarpackningar, tändstift, laddningskol, litet bult & mutter, instruktionsbok, glödlampor, styrlås, tanklock, stötdämpargummin, låsringar, krysskilar, packning & nyckel till verktygslådan, gummi till baklyset, aluminiumring runt baklyse, plus litet småsaker som jag säkert glömt. 14 BUMSEN 1 – 2011 Svetsning av skärmar vidtog när man hade fått bort gamla lagningar. Differentialen översyn, byte av packboxar och packningar. En låda polerat godis: växellåda, differential, bromssköld fram, kardan mm. Jag hittade en gammal jaktväska i mat-källaren. Den passade bra både tids- och utseendemässigt. Mitt yrke är screentryckare så det var inga problem att trycka dit ett BMWmärke med typbeteckning. Före renovering fullt fungerande besiktad men ingen skönhet, behövde en ansiktslyftning. Två pallar och en motorcykel, det här tog endast 3-4 timmar, då tänkte jag att det här kommer att gå väldigt smidigt och fort. Hoppla vad jag bedrog mig.