Bumsen 1
Västen gjorde succé på mc-mässan rande text. Vi s
kall inte sticka under stol med att detta sattes dit för att efterlikna polisen. De flesta trafikanter vet hur en polisväst ser ut och söker omedvetet efter dessa, därför har den en fartdämpande och respektingivande effekt på våra medtrafikanter. – Varför finns det bara reflexUnder mc-mässan fick säkerhetsgruppen äran för det arbete man lagt ned på att ta fram en ny väst för mc-körning, både polisen och vägverket har visat intresse för västen. 2009 började säkerhetsgruppen sitt jobb med att ta fram en bättre anpassad väst för mc-åkning än de som fanns på marknaden. När gruppen började sitt arbete ställde man vissa krav. Ökad synbarhet, minskat fladder vid fartvind, luftgenomsläpligt för att inte avlägsna effekten av membran (t.ex. Gore-Tex), inte behöva tas på separat, minimerad risk att repa tanken samt att enkelt kunna komma åt tankkort utan att behöva klä av sig. Jag frågade Janne Zetterlund, en av initiativtagarna till projektet, varför västen ser ut som den gör. Han förklarade att viktigaste är att synas, därför valde man den gula färgen, orange och grönt som finns på vissa västar uppfattas inte lika bra av ögat och hjärnan, dessutom ville vi att det skulle finnas mycket fluorescerande material utanför ruta och motorcykel, därför den korta ärmen. Ärmen har ett resårband vilket gör att västen sitter kvar på jackan vid raster. Vi har även satt dit ett blått band med vit reflekteer nedtill och på axlar? 90% av all körning sker i dagsljus och reflexer har ingen betydelse under körning i dagsljus utan minskar bara den fluorescerande ytan. Kliver man av motorcykeln i mörker skall reflexer sitta så lågt ned som möjligt, därför har vi reflexer längst ned på västen. – Det finns en ficka i västen, hur tänkte ni då och är den vattentät? Man bör inte ha småsaker på sig när man kör mc, många har nycklar i fickan o.s.v. Detta är farlig, det är bättre att ha sådana saker utanför kläderna eftersom kläderna ger ett visst skydd. Vi ville därför ge mc-åkarna möjligheten att ha t.ex. tankkortet utanpå jackan för att minska risken för skador vid olyckor. Fickan är inte vattentät men tyget är vattentätt, vatten kan tränga in i dragkedja och sömmar. I övrigt är västen tillverkad i luftgenomsläppligt stretchmaterial liknande de som finns i sportkläder. – Är du nöjd med slutresultatet? Jag är mycket nöjd, frånsett att det visat sig att några av västarna fått ett felaktigt tryck vilket innebär att den blå färgen släpper. Vi kommer givetvis att byta ut felaktiga västar så fort vi fått den nya sändningen. Ni som köpt västen kontakta Jan Zetterlund, janne.zetterlund@gmail.com eller Olle Ahlsén, olof.ahlsen@telia.com som sköter försäljning och vidare handläggning av ärendet. Vinterpyssel i garaget Vintern är för de flesta mcåkare den årstid då man pysslar om sin ögonsten hemma i garaget. Under gångna säsongen funderade jag över synbarheten hos oss mc-åkare. Under en dagstur i Dalsland och södra Norge, på härliga grusvägar, tillsammans med Toni Lifh väcktes olika tankar. När Toni körde efter mig på sin Adventure, såg jag hur bra det var med de extraljus som sitter monterade som original. Vid ett av våra stopp berättade jag för honom att han syns väldigt bra och förmodligen betydligt bättre än jag som inte har några extraljus. Extra belysning blev samtalsämnet vid våra stopp. Väl hemkommen började jag undersöka olika alternativ. BMW original jämfördes med Touratechs belysning. Det är ingen tvekan om att Touratechs belysning är otroligt bra, den kostar också en slant. Någon dag senare damp det ner en länk på eposten. Toni hade hittat en alternativ lösning på ett forum för äventyrsåkare. En ”Rider” i USA hade lagt ut bilder på LED-belysning i handskydden på sin GS. Med Tonis hjälp hittade jag lämpliga dioder på Diodhuset AB. De jag beställde är inbakade i en form gjord av ett mjukt och ganska så formbart material. Dioderna är 24 till antalet och sitter med ett mellanrum av nio millimeter. Önskar man inte ha så lång slinga kan man korta av den till önskad längd. Handskydden plockades bort och placering av slinga angavs med hjälp av maskeringstejp. Sedan var det bara att märka ut hålet för varje diod, borra först med ett litet borr som hjälpte mig få exakt nio millimeter mellan hålen för att sedan borra med det borr som gav den slutliga storleken på hålen. BUMSEN 1 – 2011 37 Ljusslingan är fastlimmad på baksidan med limpistol. En sträng på vardera sidan om slingan skall förhoppningsvis fungera. Diodbelysning är väldigt strömsnål så jag valde att koppla det på samma krets som GPS:n. Den får sin ström från eluttaget under dynan. Dessutom har jag valt att inte sätta någon strömbrytare då strömmen ändå automatiskt bryts när tändningen slås av. Alla anslutningar är gjorda med lödkolv för bästa kontakt. Det skall också sägas att diodslingor i handskydden förmodligen aldrig kan bli lika bra som exempelvis Touratechs riktiga strålkastare. Min montering får ses som ett experiment som kostande 187 kronor och sex timmar i garaget. Jag har inte heller undersökt vad trafiksäkerhetsverket säger om belysningen. Detta kommer att prövas vid besiktning under försäsongen. Lasse Persson ML 2661108 TEXT & FOTO MATZ ZINGMARK ML 2659334