Bumsen 1
R 1200 R – fulländad nakenshow! TEXT HAGEN HOPP M
L 2650962 FOTO JOACHIM CRUUS / Allt om MC Oljekylaren sitter där framhjulets skit sprutar som mest. Foto. H.H. Vackra, runda och stora mätartavlor. Foto. BMW press. R 1200 R blir sista boxermodellen i nuvarande program som uppdateras med en topp med dubbla överliggande kamaxlar, detta sker nu till 2011 års modell. Som alla säkert minns var R 1200 HP 2 Sport med sina 130 hk den första boxer med denna topp, det var för ett par år sedan och därefter har de övriga boxermodellerna successivt uppgraderats, dock blev motoreffekten då nedtagen till litet mer moderata 110 hk. Det är alltså helt logiskt att den nakna R 1200 R nu får denna topp, just när modellen är pensionsfärdig. Jo, du läste rätt, nu har de första spionbilderna på den nya vätskekylda boxern börjat sippra ut och nästa år kan vi räkna med att den presenteras. Det är inte heller någon tillfällighet att man i och med denna ansiktslyftning av R-modellen samtidigt presenterar en med trådekerhjul och litet mer kromade detaljer och kallar den Classic, då vet man sedan tidigare att slutet är nära. Man kan säkert räkna med att denna luftkylda modell kommer att finnas ett par år till och säkert kommer den sista Classic-modell även bli eftertraktad på begagnatmarknaden, det kanske är dags att gripa chansen nu, innan det är för sent. Vad ska man då ha en sådan här naken maskin till och räcker den över huvud taget egentligen till? Jodå, den räcker inte bara mer än väl till, man skulle enkelt kunna sammanfatta provkörningsresultatet med... fulländad nakendansare! Därmed kan du trava in till närmaste handlare och beställa en och sluta läsa här för mer tänker jag faktiskt inte skriva! Ok då, får väl utveckla påståendet lite. R 1200 R är naturligtvis boxermodellens basmodell. Helt enkelt en gammal hederlig cykel utan en massa kåpor och annat onödigt tjafs och för de flesta borde just detta räcka mer än väl, vilket det gör. Själv körde jag den under en hel förmiddag på de krokiga spanska bergsvägarna och då jag själv kör en R 1200 GS/A kändes det hemtamt. Visst har fjädringskomponenterna kortare slag och är lite hårdare avstämda, när jag provade mig igenom ESA:an olika alternativ så kunde kanske komfortläget vara något mjukare avstämt på en sådan modell. I övrigt går det att köra nästan hur mycket som helst med denna modell utan att köregenskaperna påverkas negativt. Chassiet är helt enkelt bergfast i sitt uppträdande. Motor och växellåda kan man heller inte annat än berömma och visst känner man av den extra effekten och det högre vridmomentet. Vid ett tillfälle lät vi cykeln mer eller mindre plana ut och kunde då konstatera att den lilla vindrutan faktiskt fungerar hela vägen upp genom registret. Det tror man inte vid första anblicken. Finns det då inget att gnälla över? Nej, inte vad cykelns funktion och hanterbarhet gäller i alla fall. Sedan kan man ju alltid fundera på varför oljekylaren är placerad där den är, men det är en annan sak. Den här cykeln duger till det mesta oavsett om man kör riktigt sportigt eller lugnare med passagerare. Önskar man avlägga en längre touringsväng så är det bara att hänga på originalpackfickor, topbox och kanske en litet större ruta. Själv skulle jag också välja en dyna med något högre sitthöjd. BUMSEN 1 – 2011 35 Nya