Svensk Vattenkraft 1
Hur har det blivit så här? Enligt riksdags- och r
egeringsbeslut ska Vattenmyndigheterna (VM) tillse att Kraftigt modifierat vatten (KMV) och undantaget Mindre stränga krav (MSK) utnyttjas fullt ut enligt vad EU-rätten medger. Till dags dato har detta dock inte utnyttjats alls (med undantag av 258 KMV för storskalig vattenkraft). Frågan måste ställas, hur har det blivit så här. För att förstå detta ska vi titta på hur VM:s agerat på senare år och vad man egentligen sagt och lovat. Nedan följer i kronologisk ordning från 2015 en kortfattad tillbakablick på VM:s många uppdrag att ta fram mer KMV och MSK. Som avslutning följer en sammanfattning med slutsatser. 2015 År 2015 sorterar VM ut småskalig vattenkraft under 1.5 MW så att vattenförekomster med kraftverk under 1,5 MW inte ska klassas som KMV. Detta trots att EU-rätten ger utrymme för KMV-klassning under 1,5 MW. VM vägrar kategoriskt att uppge grunden för denna bortsortering och diskriminering av småskalig vattenkraft. I regleringsbrevet för budgetåret 2017 fick VM ett treårigt uppdrag att se över om det finns ytterligare vattenförekomster där KMV och undantag MSK kan tillämpas. VM ska i uppdraget varje år senast 28 februari redovisa resultatet av översynen i form av delrapporter. Slutredovisning ska lämnats 28 februari 2020. VM:s resultat av uppdraget varvas nedan med undertecknads kommenterar. 28 FEBRUARI 2018 AVLÄMNADES FÖRSTA DELRAPPORTEN. Resultat av översynen: Noll. Kommentar: Mycket text som med sin komplexitet är upplysande på sitt sätt, men som mellan raderna ger informationen att inget mer KMV eller MSK är att vänta. Till exempel nämner VM att mer tillämpning av KMV inte kan ske förrän ny vägledning från Havs- och vatten28 SVENSK VATTENKRAFT #3 2021 myndigheten kommer beträffande vad som kan anses vara orimliga kostnader. 2021-01-27 har meddelats att utkast till vägledning om orimliga kostnader ska komma från Havs- och vattenmyndigheten sommaren 2021. Nu i september 2021, alltså några år för sent, finns fortfarande inte utkastet till vägledning om orimliga kostnader. 28 FEBRUARI 2019 AVLÄMNADES ANDRA DELRAPPORTEN. Resultat av översynen: Noll. Kommentar: Även denna delrapport ger mellan raderna information om att inget mer KMV eller MSK är att vänta. Till exempel nämns i delrapporten att VM behöver Havs- och vattenmyndighetens vägledning om vad som kan anses vara samhällsnyttig verksamhet för att komma vidare i sitt arbete. Denna vägledning om samhällsnyttig verksamhet har ännu i september 2021 inte kommit och ingen information finns om när den kommer. Alltså även denna vägledning också några år för sent. Flera gånger har både politiker och branschen för småskalig vattenkraft efterlyst om KMV och MSK. Då har lugnande besked kommit från vattenvårdsdirektören i Södra Östersjöns vattendistrikt om att VM jobbar med befintligt uppdrag om mer KMV och MSK och att detta kommer. I och med sådant uttalande har både politiker och branschen varit förhindrade att agera på ett sätt som skulle behövts. 2019 RAPPORTEN ”MILJÖKVALITETSNORMER FÖR KRAFTIGT MODIFIERADE VATTENFÖREKOMSTER – VATTENKRAFT” För kraftverk, som tillhör klass 3 (<1,5 MW) bedömer vattenmyndigheterna att bidraget till vattenkraftens reglerförmåga är så försumbart på nationell nivå att det inte bör påverka vare sig utpekandet av KMV eller vilka miljökvalitetsnormer som fastställs. 28 FEBRUARI 2020 AVLÄMNADES DELRAPPORT 3, SLUTRAPPORT. Resultat av översynen: Noll. Kommentar: Resultatet noll blev vad man från branschens sida hela tiden trott, men inte i förväg kunnat bevisa. I slutrapporten framgår att VM arbetar vidare med mer KMV och MSK för de vattenförekomster som ska upp till omprövning åren 2022 – 2023. Återigen utlovas alltså något slags resultat. Efter slutrapporten har KMV och MSK efterlysts flera gånger från både politiker och branschen. Lugnande besked har återigen kommit från en vattenvårdsdirektör om att VM jobbar med mer KMV och MSK och att detta nu kommer i samrådet inför förvaltningscykeln 3, som presenteras 1 november 2020. I och med sådana uttalanden har både politiker och branschen varit förhindrade att agera på ett effektivt sätt som skulle behövts. 1 NOVEMBER 2020, VM:S SEX MÅNADERS SAMRÅD I FÖRVALTNINGSCYKEL 3 INLEDS. Resultat: Noll. Kommentar: Återigen resultatet noll, vilket man från branschens sida trott, men inte kunnat bevisa i förväg. I samrådet, som ska vara i sex månader, framgår ingenting om vattenkraft, inte mer än att samrådet beträffande vattenkraft ska börja 1 mars 2021. På fråga om att samrådet ska vara sex månader ges svaret att det är endast förvaltningsplanen som måste ha sex månader samråd, allt annat ska som minst vara två månader samråd. Således, VM drar ut på tiden till det yttersta med att inte lämna någon information om arbetet med mer KMV och MSK. 1 MARS 2021, VM:S TVÅ MÅNADERS SAMRÅD OM KMV, MSK OCH MILJÖKVALITETSNORMER FÖR SMÅSKALIG VATTENKRAFT INLEDS. Resultat: Noll. Kommentar: Från branschens sida befarades återigen nollresultat, vilket visade sig vara rätt. Frågor ställs till VM, men inga frågor besvaras. I stället hänvisas till att alla frågor kommer att besvaras på det nationella samrådsmötet via Skype 18 mars 2021. Ny giv från VM är att något slags resultat ska presenteras 18 mars 2021. 18 MARS 2021, VM:S NATIONELLA SAMRÅDSMÖTE, LÖFTE HAR LÄMNATS ATT BESVARA ALLA FRÅGOR SKA BESVARAS OCH NÅGON SLAGS INFORMATION SKA LÄMNAS. Resultat: Noll. Kommentar: VM:s nationella samrådsmöte via Skype var inget samrådsmöte,