Svensk Vattenkraft 1
det var i praktiken ett informationsmöte. VM höll
monolog. Verksamhetsutövarens demokratiska rättighet att få komma till tals på ett samrådsmöte var satt ur spel genom att VM tvångsavstängt allas mikrofoner. Ingen kunde säga något. Endast VM kunde säga något. Utställda löften om att alla frågor skulle besvaras infriades inte. Senare kom VM skriftliga svar på skriftliga frågor som ställts. I vitala delar var VM skriftliga svar, svar på något annat, svar goddag yxskaft eller mumbojumbo. 1 APRIL TILL 30 APRIL 2021, I SAMRÅDETS SLUTSKEDE LOVAR VM ÅTERIGEN ATT MILJÖKVALITETSNORMER, DENNA GÅNG UNDER SOMMAREN OCH HÖSTEN 2021, SKA REVIDERAS SÅ DE BLIR RÄTT INFÖR VATTENDELEGATIONERNAS BESLUT I DECEMBER 2021. Vad blir resultatet under sommaren och hösten 2021? Kommentar: Det kan noteras att i VM:s samrådshandlingar har VM lagt in effektiva spärrar så att det inte ska kunna bli vare sig KMV eller MSK i vattenförekomster med småskaliga kraftverk. Därför går det inte att tro på att VM lämnar sanningsenlig information om att statusklassning och miljökvalitetsnormer blir rätt avvägda inför Vattendelegationens beslut. SAMMANFATTNING När man studerar VM:s agerande finner man det uppenbart att VM genomgående lurat både politiker och branschorganisationer under många år. Bevisen är överväldigande och VM:s diskriminering av småskalig vattenkraft är uppseendeväckande. Småskalig vattenkraft betraktas av VM inte som en samhällsnyttig verksamhet. Den anses inte bidra till den nationella elproduktionen, till elberedskap och regional och lokal stabilitet i elsystemet. VM säger att det måste vara ett storskaligt kraftverk för att det ska anses vara samhällsnyttigt och kunna ligga till grund för KMV- eller MSK-klassning. VM har uttalat sig på sådant sätt att det förhindrat politiker att agera genom att år ut och år in lova resultat, resultat som till slut aldrig kommer. VM:s agerande kan inte vara förenligt med förvaltningslagen och inte heller med riksdagens politiska vilja. ALLMÄN REFLEKTION Normal är det är medborgarnas förtroende för myndigheten som är det viktigaste en myndighet har att förvalta. Det behöver väl egentligen inte sägas, men medborgarens förtroende för VM torde vara absolut noll. VM borde tänka över vad detta kan få för konsekvenser. Det riskerar allvarligt att undergräva medborgarens förtroende för även andra myndigheter. Tilläggas bör att ett stort ansvar också faller på dels Havs- och vattenmyndigheten, som med sina vattenkraftfientliga föreskrifter och andra anvisningar gett VM fritt fram, och dels miljödepartementet som sett mellan fingrarna på att VM inte fullgjort sina uppdrag från regeringen. Mats Haglund, vice ordförande SVAF Webbinarium om underhåll SVAF har i början på september tillsammans med Länsförsäkringar hållit ett webbinarium om underhåll och skadeförebyggande åtgärder i kraftverk med cirka 30 deltagare. Syftet var att minimera skador i kraftverk genom gott underhåll. Flera intresserade deltagare hade också goda förslag på förhållanden att vara uppmärksam på för att förhindra skador. Försäkringsskadorna är egentligen inte så många, men det är besvärande om samma skador upprepas. Därför har SVAF:s försäkringskommitté bildats i syfte att studera skador för att om möjligt ge specifika råd så att inte samma skador upprepas. I SVAF:s tidning Svensk Vattenkraft nummer 1 finns en längre artikel om skadeförebyggande åtgärder. Försäkringskommittén rekommenderar ägare av kraftverk att återigen läsa artikeln noga och ta till sig av innehållet. Tidningen finns även att ladda ner på nätet med länk från SVAF:s startsida. De saker som tas upp i artikeln grundas på både sådana skador som i verkligheten inträffat och sådana förhållanden försäkringskommittén med sin erfarenhet funnit särskilt viktiga. Eftersom varje kraftverk är unikt på sitt sätt med olika utrustning finns många olika förhållanden att ta hänsyn till. Det går därför inte att ge alltför detaljerade eller generella råd. Det rekommenderas därför att var och en i sitt eget kraftverk gör en specifik och noga genomtänkt analys över vilka skador som kan inträffa, i syfte att ha ett gott underhåll och undvika skador. Det kan vara så att det ibland kan vara svårt att själv avgöra vissa specifika saker, ta då hjälp av någon erfaren för att göra en bedömning. SVAFs försäkringskommitté Mats Haglund, Lars-Åke Carlsson, Magnus Edvinsson SVENSK VATTENKRAFT #3 2021 29