Kingsize 1
pengarna finns och dom streamingsiffrorna som fin
ns idag fanns ju inte då. Det var ingen inom hiphop som hade såna siffror som många av dom här nya talangerna har nu. Vi la också stor vikt vid livebiten och ville vara synkade. Vilket vi blev och är något som jag alltid kommer finna stolthet i. Vi är jävligt bra live. 2015 fick Näääk också chansen att programleda landets första rikstäckande musikprogram med en koppling till hiphop. ”Lyckliga gatan” fick visserligen bara två säsonger, men var otroligt omtyckt och vad tiden säkert kommer utvisa - även enormt viktigt. – Ett av mina stoltaste projekt, helt klart. I och med att jag fick tillföra så mycket av mig själv och det får man inte så ofta i tv. Det är ofta mycket som är förutbestämt. Och det var viktigt för mig för på de första mötena tänkte jag ”vad är det för konstigt program?”. Om ni ska förlöjliga genren ännu mer så vill jag inte vara en del av det, men om vi ska lyfta det här till skyarna som jag har en tanke på, då är jag med på bollen. Det är nästan min skyldighet att göra det. – Jag är sjukt stolt över alla som var med och hur bra dom gjorde ifrån sig, både dom gamla och unga. Vi hade ett sjukt grymt team och sjukt roligt när vi gjorde det. TV4 har aldrig har fått så mycket beröm för ett program någonsin, även om tittarsiffrorna inte var de högsta i Sverige. ”Lyckliga gatan” är verkligen något som jag kommer minnas resten av mitt liv och vara stolt över resten av mitt liv. Sen förstod jag ganska tidigt att det inte är något som kommer kunna pågå för alltid och om man vill göra det större så kan det tappa sin charm i och med att det var mycket djupare än ”Så mycket bättre” som många ville jämföra med. Det här handlade mer om klyftan, och ta bort den, mellan de äldre som till exempel Kicki Danielsson och Kumba. Sen ser man att det finns mer likheter än man tror och det var det vi ville visa och få folk att öppna ögonen lite mer. På så sätt tycker jag också att ”Lyckliga gatan” var ett väldigt viktigt program - ett av dom viktigaste musikprogrammen enligt mig. Näääk berättar att den tredje säsongen inte blev av då man behövde större medel för att kunna förverkliga hans vision. En vision som bland annat innebar att visa upp större delar av den svenska hiphopscenen, från mellanSverige till Norrland. Inte minst då Näääk & Nimos största följe, tro det eller ej, finns i just Norrland. – Där kände jag att vi måste kunna visa något som alla inte redan vet. Alla vet att Redline är poppin’, men det fanns mycket annat som jag ville upptäcka och visa upp som vi inte kunde om vi inte fick mer resurser. Vilket vi inte fick. Men det finns inget som säger att det inte kommer tillbaka, kanske större än någonsin. …om det inte hade varit för Nimo hade jag aldrig varit där jag är idag. Just det problemet är något som Näääk också nämner som en större del inom svensk hiphop. Att det trots att det är den största genren i världen och landet, fortfarande inte får en helt seriös backning. – Det har alltid funnits personer som har jobbat lite hårdare för hiphop jämfört med vad andra har. Och det är förståeligt att inte alla orkar göra det när man inte får någonting tillbaka, typ som Pontus med Gatuslang och ni på NR 3, 2019 | KINGSIZE MAGAZINE 21 WWW.KINGSIZEMAG.SE