Kingsize 1
Med utgångspunkt från Carol City, Florida har Den
zel Curry blivit en av de främsta representanterna för den vibrerande Miamiscenen som fått en monumental inverkan på hiphop under senare år. Kingsize träffade Curry backstage under Lollapalooza Stockholm med skivan ”ZUU” i färskt minne från i våras. Redan i höst/vinter återvänder 24-åringen för en spelning på Arenan Fryshuset i Stockholm under december månad. Hur har allt varit sen sist? – Riktigt bra, riktigt bra. Har bara rest runt världen och gjort vår grej med musiken och så. Det är ganska mycket varmare nu haha. – Ja det var kallt och regnigt haha, det var den lilla showen som var helt galen. Du var där eller hur? Yes precis vi gjorde intervjun innan, det var i december 2017. – Just det, i det där rummet högt uppe! Låt oss prata lite om ditt nya album ”ZUU”. Berätta lite om albumet och var titeln kommer ifrån? – Ja, alltså namnet kommer ifrån Carol City, där vi kommer ifrån i Miami. ”Zoo” är vad vi kallar Carol City för, helt enkelt. Förr i tiden kallade vi det för ”Black Land”, när vi var yngre då. Men det kallades egentligen för the Zoo. Så jag gjorde det här albumet helt och hållet när jag hade hemlängtan. Jag har i princip sagt det i alla intervjuer jag har gjort på sistone. Det är så hela albumet och konceptet blev till. Det finns låtar som borde ha varit med på plattan men det passande inte med ”ZUU”. Till exempel hade jag en feature ifrån YBN Cordae men jag sparade istället de låtarna till ett annat projekt. Det kändes som att titeln spelade på namnet Majin Buu med två u rakt efter varandra? För du droppar en Majin Buu-referens på albumet? – Ja precis. som på titelspåret ”ZUU”, du vet det passade bara in så bra. När vi gjorde den låten så, när det väl gällde så var det faktiskt en gammal hook som jag hade skrivit. Den hooken var egentligen hur gammal som helst, den är till och med ifrån 2017. Du vet ”M’s all on my belt I’m feeling like I’m Majin Buu, pocket full of ive and you know the face is blue”. Jag kom på det för ungefär två år sen, haha. Hur mycket har japansk filmkultur och amerikansk filmkultur påverkat plattan och konstformen? – Ja självklart påverkade det albumet! Majoriteten av serierna jag har växt upp med influerar mig idag, speciellt min konstform och vad jag gör. Influerat mig till den personen jag är idag om du förstår mig, för efter skolan brukade jag bara kolla på TV-serier och tecknat. Ingen kan säga något till mig om att kolla på tecknat för jag kollar fortfarande på det lika mycket, haha. Min TV har tecknat på när vi kollar… om det inte är Cartoon Network så är det Adult Swim. Min storebror är 26 och han kollar fortfarande på ”Gumball” och jag kollar fortfarande på repriser av ”Regular Show”. Det är riktigt coolt! Det finns en häftig grupp av individer som oss, som kollar på anime, älskar musik främst hip-hop, följer kampsport och japansk populärkultur. – Jag diggar allt det där, och jag gillar majoriteten av de sakerna jag tycker om på grund av att ha kollat på tecknat när jag växte upp. Jag gillar att skriva, att rita för att man växer upp och kollar på vissa artister och vissa människor. Till exempel J.G. Quintel på grund av just ”Regular Show” och jag väntar på att han ska släppa ”Close Enough” nu. Pendleton Wards konst älskar jag också på grund av ”Adventure Time”. Jag är ett stort fan av ”Adventure Time”! Akira Toriyama såklart, på grund av ”Dragon Ball Z.” Låt oss prata albumet lite mer, det pumpas ”Wish” och ”Speedboat” på högtalarna! – Alla sjunger med på ”Wish”! Folket sjunger låten. Jag menar, den är så melodisk, liksom något du kan pumpa i bilen. Och sen är låten sann till vem jag är, du vet ”Dreads to the top, gold in my mouth woah there”. Det beskriver liksom vart jag är ifrån och majoriteten av folket jag ser i South Florida. Rimstrukturerna på ”Speedboat” var riktigt feta. Skriver du mer eller kommer det upp på plats i studion? – Det kommer bara upp, vare sig om jag skriver ned det på papper i studion eller framför micken så kommer det bara upp. Men om det låter corny så, för jag lyssnade på några av mina tidigare låtar och ibland förstod jag varför folk gillade ”Imperial” och jag ser också varför vissa inte gillar den. För ibland kunde jag babbla över mina ord när jag försökte rappa snabbt. Då när jag rappade trodde jag att det var bra och lät precist. Men när jag lyssnade på det återigen så var det fett – och det var också svårt att höra vissa ord. Så när jag lyssnade igenom ”TA13OO” direkt efter inspelning så hängde jag med på varför folket gillade just det albumet. Och nu ser jag varför de gillar ”ZUU”, för jag har saktat ner det. Du hör exakt allt jag säger på plattan. Den enda anledningen till att vissa lyssnare inte gillar det är för att de anser att det gick lite mer i en ”mainstream”-riktning. Vilket jag personligen inte har ett problem med, för det är musik. Musik är för alla och inte bara för en skara. Och jag skapar det ifrån mig också så det är gjort för mig med. Jag tycker att detta är ett av de bästa projekten du har skapat hittills. Det känns också som att det har varit mycket positivitet bland reaktionerna? – Oh ja! Det har varit mycket positiva reaktioner till ”ZUU”. Sen finns det också vissa fans som man skulle kunna kalla för Denzel Curry-purister och de anser att jag borde göra ett album som ”Imperial”, ”TA13OO” eller ett sådant album. Jag jobbar inte på det sättet och gör inte så. Det funkar inte så helt enkelt. Man måste få utvecklas. – Det gör inte det! För det är så här…man växer som person, folk går till college för att utvecklas. Folk beger sig ut ifrån deras föräldrars hem och bor själva för att de vill växa. Jag vill göra något för mig, söka något som hjälper mig att växa och bli bättre. NR 3, 2019 | KINGSIZE MAGAZINE 31 WWW.KINGSIZEMAG.SE