Kulturrådets årsredovisning 2016 1
Kulturrådets årsredovisning 2016 Tabell 12. Beslu
tade statliga medel 2016 i form av verksamhetsbidrag till regional kulturverksamhet, fördelat på kultursamverkansmodellens områden, tkr och procent Konst Beviljat belopp Blekinge län Dalarnas län Gotlands län Gävleborgs län Hallands län Jämtlands län Jönköpings län Kalmar län Kronobergs län Norrbottens län Skåne län Södermanlands län Uppsala län Värmlands län Västerbottens län Västernorrlands län Västmanlands län Västra Götalands län Örebro län Östergötlands län TOTALT Stockholms län (utanför modellen) Regional arkiv32 410 22 600 37 740 25 390 28 020 30 520 29 120 33 700 41 720 185 480 25 780 38 960 50 530 77 930 43 020 30 170 307 120 36 970 67 200 1 160 870 90 777 A. Se Kalmar län B. Se regional museiverksamhet C. Se konst- och kulturfrämjande verksamhet Vissa landsting och regioner har utvecklade samarbeten med varandra. Exempelvis har Blekinge och Kronoberg en gemensam regionteater, där det administrativa ansvaret vilar på Kronoberg som också redovisar de statliga medlen. På motsvarande sätt är länsbiblioteket gemensamt för Blekinge och Kronoberg. Det administrativa ansvaret ligger på Blekinge som redovisar de statliga medlen. Blekinge, Kalmar län och Kronoberg delar även danskonsulentverksamheten, med administrativt ansvar hos Kronoberg. Även Filmresurscentrum är gemensamt för de tre regionerna med Regionförbundet i Kalmar län som ansvarigt för de statliga medlen och administrationen. Inom scenkonstområdet samarbetar Norrbotten, Västerbotten, Jämtland och Västernorrland inom Norrlands nätverk för musik, teater och dans (NMD). Här är Västerbotten administrativt ansvarigt för de 11 mnkr som utgör statliga medel. Dessa länsövergripande samarbeten är angelägna, men de ställer samtidigt särskilda krav på tydlighet i bidragsbesluten och vid redovisningen. Tabell 12 visar att det varierar i fördelningen mellan olika konstområden och att det finns stora skillnader mellan länen. Att fördelningen ser så olika ut beror bland annat på regionernas verksamhetsstruktur och på statens mål om att tillförsäkra ett rikt kulturutbud i hela landet. Rundabordssamtal som samlar regionala företrädare har blivit en viktig del för att främja ökad kommunikation, återföring av kunskap, fortsatt utveckling och förnyelse i kulturlivet. Under 2016 har vi fört samtal om arbetet med regionala kulturplaner, en mer jämställd orkesterrepertoar, internationella frågor och Äga rum-projektet. I samarbete med Nationella sekretariatet för genusforskning och Västra Götalandsregionens kulturnämnd har vi även erbjudit samtliga regionala kulturchefer utbildning om jämställdhetsintegrering. 3,3 1,4 0,0 3,7 1,8 1,1 1,0 1,1 1,3 0,9 0,2 1,9 1,1 0,9 0,6 1,5 1,6 0,4 1,2 0,7 0,9 0,0 kulturellA Film- Hemslöjdsfrämjande 3,8 4,0 C 0,0 2,8 1,3 3,8 A 2,9 2,1 2,4 1,0 2,3 1,2 0,0 2,0 0,5 1,3 0,9 1,4 0,0 3,8 2,0 0,0 2,2 2,1 2,3 1,9 1,5 0,7 2,6 B 1,2 0,8 1,6 2,0 0,6 1,2 0,9 1,0 0,0 och kulturfrämjande B C 3,6 2,4 0,8 Regional biblioteks12,2 4,0 4,0 25,5 8,2 2,5 2,4 0,0 0,9 5,7 0,4 1,7 1,6 2,2 1,4 1,8 2,3 3,9 1,7 0,5 3,1 0,0 C 5,4 4,1 4,0 4,2 0,0 4,6 2,3 4,7 3,0 2,9 1,9 2,8 4,5 1,6 3,1 2,5 2,7 2,5 Professionel Regional teater-, dansmusei- och musik2016, tkr verksamhet verksamhet verksamhet verksamhet verksamhet verksamhet verksamhet 16 490 28,1 17,3 39,1 22,8 24,9 30,6 20,5 32,0 19,3 9,8 13,2 22,2 13,4 12,6 9,5 11,3 14,6 12,8 13,3 9,8 15,3 5,7 49,1 69,2 52,1 48,0 59,7 56,7 68,7 56,6 76,5 74,6 81,2 64,6 79,9 77,8 84,5 81,1 73,1 80,2 78,2 84,7 75,7 91,8 18 (64)